Knop på penis
brevkassespørgsmål af
Christian
15 år
Hej.
jeg har fået/ jeg har haft en knop på min penis i en del måneder. Den er hvid/gul og har str af en bums. Hvad er det? Og hvordan kan jeg få den væk?

Svar:
Hej Christian!
Jeg er ikke læge, men jeg tænker, at det lyder som om, at det måske enten er en talgknop eller en betændt hårsæk. Så vidt som jeg forstår det, så gør en talgknop ikke ondt, men det vil en betændt hårsæk gøre, ligesom at den også typisk er rødlig lidt som en bums. Alt efter hvad det er, så er der lidt forskellige ting, som man overveje i forhold til at gøre noget. Talgknopper er helt ufarlige, og de vil for mange værre mindre tydelige, når man ikke længere er i puberteten. Hvis man er virkelig generet af en talgknop, så skal man tale med sin læge om det. En betændt hårsæk kan man behandle ved at rense med klorhexidinsæbe, som kan købes på apoteket og nogle gange i Matas.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål, men ellers kan du læse lidt mere om det her.
Mange hilsner
Dagmar