Blødning dag 15 i cyklus
brevkassespørgsmål af
Sarah
15 år
Hej cyberhus Jeg har lige opdaget at jeg har blødt og muligvis er startet min mens jeg er dog ikke sikker. Jeg har haft mens i 2,5 år og har altid været regelmæssig men så her i dag opdager jeg at jeg har blødt på dag 15 af min cyklus hvilket aldrig er sket før. Jeg tog en fortrydelses pille for 7 dage siden ca da jeg havde sex for 2 gang i mit liv. Han brugte kondom men endte med at tage det af og pulle ud da han kom. Tog derefter hjem samme aften og tog fortrydelses pillen. Så hvorfor har jeg blødt kan jeg være gravid?

Svar:
Kære Sarah
Tak for dit spørgsmål. Først og fremmest vil jeg rose dig for at være forsigtig og tage en fortrydelsespille med det samme, for en sikkerhedsskyld.
Pletblødninger og uregelmæssigheder i menstruationen er ikke unormalt efter indtagelse af fortrydelsespiller. Fortrydelsespiller er ikke 100 procent effektive, hvorfor det altid er en god ide at tage en graviditetstest efterfølgende. De fleste graviditetstest kan påvise graviditet allerede fra 1-2 uger efter ubeskyttet samleje, dog med større sikkerhed efter 2 uger. Tag en graviditetstest for at være helt sikker og få ro i maven.
Til slut vil jeg bare lige understrege, at kondom er et præventionsmiddel som også beskytter mod kønssygdomme.
Venlig hilsen Bircan