For meget sex?
brevkassespørgsmål af
T
21 år
Min kæreste og jeg har utroligt meget sex. Vi er for det meste sammen gennem hele weekenden. De første 6 måneder vi var sammen, havde vi sex ca 12-15 gange på en weekend (nu er det mere ca 8 gange, da jeg har været syg og er lav på energi for tiden). Når jeg har snakket med folk, har de spurgt hvordan vi overhovedet kunne holde til det, men jeg har ikke mærket problemer og har ikke oplevet noget ændre sig ved mit underliv eller humør siden vi begyndte at være sammen. Er vi bimmelim? Jeg følte det var normalt, men nogle venner jeg har, har kun sex én gang om ugen. Er vi nymfomaner eller sådan noget?? Idk haha

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål til brevkassen.
Jeg tolker dit brev som om, at du er blevet en smule usikker på, om der er noget ”galt” eller forkert i din kærestes og dit sexliv. Jeg håber at jeg med mit svar kan give dig lidt ro i sindet.
Til at starte med, synes jeg det er vigtigt at slå fast, at sexlyst er noget der kan variere i grad. Med det mener jeg, at der er mange forskellige ting der kan påvirke, hvor høj vores sexlyst er. Hormoner, forelskelse, og alt muligt andet. Der er derfor ikke nødvendigvis noget forkert i at have høj eller lav sexlyst i sig selv. Du fortæller, at din kæreste og du har ”utroligt meget sex”. Samtidig fortæller du også, at du er blevet mødt af dine omgivelser med en undren, og måske en lille grad af uforståenhed. Du skriver, at du følte at mængden af sex var normal, og i mødet med andres reaktion bliver du lidt i tvivl, om I har for meget sex (hvad end det så er - det kan jeg ikke lave regler om).
Så, for at svare på dit spørgsmål: du spørger, om du og din kæreste er ”bimmelim”. Det mener jeg bestemt ikke, at I er :-) jeg fokuserer nemlig på din beskrivelse af, at du ikke oplever nogle problemer som sådan i at have et aktivt sexliv med kæresten. Jeg tror i bund og grund at jeg ser det sådan, at I er to mennesker, der er meget glade for hinanden, og det lyder til, at en af måderne I udtrykker det på, er ved seksuel kontakt. Det er der bestemt ikke noget i vejen med. Du fortæller, at der ikke er nogle fysiske smerter forbundet med sexlivet, eller nogle humørændringer. Det tænker jeg begge er gode tegn på, at jeres sexliv er sundt. Man kan jo naturligvis ikke sætte et facit op for, hvor mange gange man bør have sex sammen, for at det skal være rigtigt eller forkert. Så længe, at det føles trygt, sikkert og rart i den seksuelle kontakt mellem jer, så er jeg slet ikke så bekymret for det. Og selvfølgelig at I respekterer hinandens grænser, accepterer et nej, og kan kommunikere om jeres lyst - eller mangel på samme. Selvom at I har haft en længere periode med sex cirka 8 gange på en weekend, så betyder det jo ikke, at det altid skal være sådan. Det kan jo netop ske, at en af jer med tiden mister en lille smule lyst. Og det er også helt okay. For eksempel som nu, hvor du har døjet med sygdom, som kan være en begrænsning. Men som det er lige nu, så virker det for mig bare som om, at I blandt andet udtrykker jeres kærlighed gennem sex, og det er helt i orden - ligesom at give hinanden blomster eller en tur i biografen kan være måder at vise at man godt kan lide hinanden på. Jeg håber at mit svar kan bruges. Ellers så er du velkommen til at skrive herind igen.
Kærlig hilsen Jeppe