Meget krænket af mareridt

brevkassespørgsmål

Meget krænket af mareridt

brevkassespørgsmål af
Sara
17 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

Hej Cyberhus. For nogle dage siden havde jeg et mareridt omkring en dreng som blev voldtaget af vidst nok sin far. Det var ikke noget jeg så i mareridtet, men hørte, næsten som på en båndoptager. Jeg husker, at jeg var ekstremt krænket i mareridtet, men alligevel husker jeg at føle en form for “overvældende” ophidselse, hvor jeg så derefter blev vækket af min alarm. Egentlig bekymrer mareridtet mig ikke særlig meget, da jeg har en tendens til at drømme ekstreme ting. Det der bekymrer mig meget, er, at jeg tror nok at jeg faktisk følte ophidselse da jeg vågnede. Jeg har OCD, så det overasker mig ikke, at jeg begynder at frygte det lidt tid efter, at det skete, fordi jeg pludselig kommer i tvivl. Egentlig husker jeg bare at jeg vågnede og var meget forvirret, og at jeg havde en eller anden form for reaktion “neden under”, men som lynhurtigt forsvandt efter at jeg ordentligt vågnede, hvor jeg så bare satte mig til at læse. Jeg tænkte overhovedet ikke over hvad der var sket hele dagen, indtil jeg skulle i seng. Jeg er bange for, at den reaktion jeg har haft i mine kønsorganer, rent faktisk har været ophidselse. Alligevel gik det væk så hurtigt, at jeg ikke tror det kunne have været det. Det kunne have været fordi mit angst niveau har været så højt, eller også kunne der slet ikke være sket noget, og min OCD bare bilder mig noget ind. Uanset hvad, er jeg meget bange for, at have været ophidset over et mareridt, hvor en lille dreng blev voldtaget af en mand. Jeg har aldrig i mit liv, været ophidset af børn før, eller har haft drømme lignende. Min verden falder sammen, hvis det viser sig at jeg er pædofil. Kunne rigtig godt bruge lidt råd, tak.

Svar:

Hej med dig, tak for dit spørgsmål til brevkassen!

Det lyder som en ubehagelig oplevelse du har haft, og jeg kan godt forstå, at du kan blive bekymret over, om din krop reagerer med ophidselse på noget, som du ikke har lyst til at blive ophidset af. Du skriver, at du har OCD, så det lyder til at du kender til tvangstanker og ved, at det er uønskede og påtrængende tanker, som kan opleves som skræmmende.  Ud fra det du skriver, tror jeg bestemt ikke, at du er pædofil. Du skriver, at du aldrig har været ophidset af børn før, og jeg tror derfor, at drømmen skal forstås, som det den er; en drøm. Vi kan, lidt som du selv siger, desværre ikke kontrollere, hvad vi drømmer. Nogle drømme giver mening, mens andre ikke gør. De kan endda kan være "ekstreme" eller skræmmende - som denne her har været og som det lyder til, at du har oplevet før.

At du oplevede, at din krop reagerede med ophidselse, tror jeg bestemt ikke, at du skal se som en skjult lyst du har eller lignende. Det er helt normalt at have drømme, som man reagerer kropsligt på, også selvom det er noget, man ikke bryder sig om eller tager afstand fra, når man er vågen. Jeg kunne forestille mig, at din krop reagerede, fordi der var sex involveret i din drøm, men ikke fordi det var voldtægt, incest eller at der var et barn med i drømmen. De ting som ens krop kan reagerer på, både når vi sover og er vågne er ikke nødvendigvis rationelle, eller noget vi normalt ville reagere på.

Som jeg skrev tidligere, skal du bestemt ikke tro, at du er pædofil, fordi du har haft den her oplevelse. Det er helt normalt at reagere kropsligt på en drøm, selvom det ikke er noget, man tænder på eller finder ophidsende ellers. Hvis det alligevel bliver ved med at bekymre dig meget, så vil jeg foreslå, at du får en snak med nogen om det. Du er altid velkommen til at logge her på Cyberhus chatten og snakke med en af vores rådgivere om dine bekymringer. Hvis du er tilknyttet en behandler for din OCD, kan du evt. snakke med ham/ hende om det. Alternativt kan du tage kontakt til Bryd Cirklen, hvor du helt anonymt kan få en snak med en rådgiver. Bryd Cirklen består af dygtige rådgivere, som har stor viden om, hvad man skal gøre, hvis man har seksuelle tanker om børn - hvilket det ikke lyder til at du har! Men måske vil det berolige dig, hvis du kan stille spørgsmål om det, der bekymrer dig

Jeg håber, at du måske er blevet lidt mindre bekymret over din drøm efter at havde læst svaret.

Med venlig hilsen Christine

Krestines billede
Christine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål