Medicin og psykologhjælp

brevkassespørgsmål

Medicin og psykologhjælp

brevkassespørgsmål af
Pige
15 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

Hvor meget koster psykolghjælp og antidepressiv medicin?

Svar:

Kære dig

Tak for dit spørgsmål. De er rigtig godt, at du stiller de spørgsmål, du gør inden du begynder til psykolog eller begynder på antidepressiv.

Jeg vil først og fremmest høre, om du har snakket med din læge om, hvorfor du har brug for psykologhjælp og antidepressiv medicin? Grunden til jeg spørger er, at din læge kan hjælpe dig med, hvilken form for antidepressiv medicin, der er bedst for dig. Hvis lægen vurderer, at du skal have antidepressiv medicin, bliver du sendt videre til en uddybende samtale om, hvordan du har det og på den måde findes han/hun ud af, om du har en let, moderat eller svær depression. På den måde finder du også ud af, hvilken form for antidepressiv medicin, som passer til dig og kan få en recept på medicinen gennem lægen. Det samme gælder ift. psykologsamtaler. Hvis du gennem en samtale med din læge får en henvisning til en psykolog, koster det normalt mellem 300 og 400 kr. pr. gang. Hvis ikke man har en henvisning, koster det normalt mellem 800 og 1000 kr., så der er penge at spare gennem en henvisning. Der kan dog være forskel på priserne fordi du er så ung, og der kan som sagt også være gratis psykologhjælp. Men jeg tænker klart at det ville give mening for dig at snakke med din læge om, hvordan du har det, hvis ikke du allerede har gjort det? Han/hun kan desuden henvise dig til psykiatrien, hvor det er gratis at tale med en psykiater/gå i et behandlingsforløb. I mange kommuner kan unge under 25 få helt gratis psykologhjælp. Måske det også gælder din kommune. Det kan du undersøge ved at google "Gratis Psykolog *Indsæt din kommunes navn".

Du kan også se flere steder med psykologhjælp på hjemmesiden Molis (https://www.molis.dk/gratis-psykologsamtaler-og-raadgivning).

Der findes også natulægemidler mod depression, som kan købes uden recept. De har den fordel, at de ikke har så stærke bevirkninger som antidepressiv medicin, men de har også nogle bivirkninger, som jeg ikke kender helt præcist. Det kan være, at du skal tage ned på apoteket og snakke om dem om det? Hvis du gerne vil have naturlægemidler, kan de guide dig ift., hvilke bivirkninger, der er og måske også tage en snak med dig om, hvorfor du gerne vil have et middel mod depression. Præcis hvad prisen er på de forskellige antidepressiver eller naturlægemidler ved jeg ikke, men jeg ved at du kan få tilskud til antidepressiver, hvis din læge også synes det er den behandling du skal have.

Endnu engang tak for dit spørgsmål. Uanset hvad du vælger, så er det en god idé at tale med en psykolog, læge eller apotekeren inden du begynder at tage antidepressiv medicin.

Kærlig Hilsen

Malou

Batesis billede
Malou fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål