Mave kramper!
brevkassespørgsmål af
Maria
22 år
Hej! Jeg har i løbet af de sidste uger haft det meget underligt... det starter med at det føles som om at jeg er virkelig sulten, også får jeg mave kramper, efterfulgt af en slem kvalme. Altså jeg føler at brækket sidder lige op i halsen på mig. Alt dette sker inden for 2-3 minutter og gentager sig så hvert 10-15. Minut i ca 20-60 minutter, hvor der så kommer en pause. Pausen kan vare alt fra 30 minutter til flere timer. Selvom jeg den første dag jeg havde det, var sikker på at det var en mad forgiftning, da jeg også havde tynd afføring, så kunne jeg ikke brække mig (ikke engang hvis jeg selv prøvede at hjælpe til) Efter første dagen har min afføring været meget blandende. Alt fra tynd afføring til blød, grødet og til hård afføring. Det skal lige siges udover dette har der været lidt blod på toilettet papiret fra anus, men kan dog se at der er en lille flænge dernede, så tror ikke det har noget med det at gøre. Udover det har jeg lige haft min menstruation som jeg skulle i ca 7 dage, men nu er den kommet igen efter kun 3 dage uden? Vh. Kvinde 22

Svar:
Kære Maria
Jeg synes det lyder som om du har fået det man kalder en " mave-virus". Det er oftest en betændelse med en virus i tarmene. Det giver ændret/tynd/eller vekslende afføring. Man kan også få opkastninger eller kvalme.
Det er oftest helt ufarligt og går over af sig selv.
Det er normalt at få en lille rift ved anus når man skal mange gange på toilettet, den heler op af sig selv. Det skal du ikke være nervøs for. Jeg tænker også det er helt ufarligt at din menstruation er lidt forstyrret, varer det ved kan du gå til din læge.
Varer det meget længere en en uges tid, uden at der er begyndende bedring, skal du til lægen. Har du feber i flere dage eller blodig afføring skal du også til et tjek ved din læge. Eller hvis du har været ude at rejse til et eksotisk sted for nylig, da du kan være blevet smitte med bakterier vi oftest ikke har herhjemme.
Håber det hjælper og god bedring