Massage
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hejsa. Jeg vidste ikke rigtigt hvilken kategori, jeg skulle vælge, så jeg valgte blandet. Der er så mange diskussioner om krænkelse og grænser, og jeg kom til at tænke om, om det er okay, hvis jeg giver min fætter på 13 år massage på ballerne (med hans samtykke). Da jeg var barn kløede min mor mig på ryggen og gav mig massage, også på ballerne og lænden, der var intet sexuelt over det og hun rørte ikke sprækken og kun udenpå bukserne… Er det go eller no-go? Mvh. kusinen

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt forstå du bliver i tvivl. Der er heldigvis kommet rigtig meget fokus på krænkelser og grænser, hvilket er en god ting, for det er vigtigt at tale om. Det betyder samtidig at man nemt kan komme i tvivl.
Selvfølgelig er det okay at give en fætter, sin datter, en bror, en veninde eller en helt anden massage. Så længe det handler om massage, og ikke noget seksuelt, helt ligesom du beskriver det...også på balderne. Det er selvfølgelig vigtigt at den du giver massage, har lyst til at få massage, for ellers kan det føles meget grænseoverskridende, selvom den der masserer slet ikke har nogen form for seksuelle intentioner. I mit svar, går jeg ud fra at der er helt styr på at du gerne vil give massage, og at din fætter gerne vil have at du masserer ham.
Dernæst kan det også være en god idé, at være sikker på at man er helt enige om hvad massagen handler om. I langt de fleste tilfælde tænker jeg det er helt åbenlyst, og ikke nødvendigvis noget man behøver spørge direkte om, sådan; jeg vil bare lige sikre mig at du er klar over at det her massage slet ikke er af seksuel karakter. Det kan være fint at være så direkte, i nogle tilfælde, mens man måske også kan gøre tingene unødigt komplicerede, hvis man er så direkte i andre tilfælde. Fx kunne det godt være din fætter ville synes det var grænseoverskridende, i sig selv hvis du sagde sådan? I tilfældet med din fætter kunne man måske overveje andre muligheder.
Det er tydeligt at der slet ikke er noget seksuelt i det her for dig. Så er det på plads. Nu ved jeg ikke om det er din fætter eller dig der har foreslået massage, men hvis du er det mindste i tvivl om din fætter kunne opfatte det som noget seksuelt, skal du måske overveje, bare at lade være. For selvom du selv er helt afklaret om at det blot er massage, så kan det alligevel godt blive lidt noget rod, hvis han samtidig ligger og synes at det er vildt frækt.
Er du i tvivl kunne du også overveje, kun at massere skuldre, nakke, og lignende områder. Balderne opfattes af mange som et mere intimt område af kroppen, så det kunne måske opfattes som mere intimt af din fætter.
Igen handler det også lidt om årsagen. Hvis din fætter har ondt i en balde og du er god til at massere, så er årsagen jo helt åbenlys, og så tænker jeg ikke der er grund til betænkning. Hvis det bare handler om at massere generelt, kunne du bare vælge at holde dig til områder af kroppen, som er mindre intime, hvis altså du er i tvivl, om hvordan han opfatter det.
Håber mine tanker kan bruges selv om jeg ikke kan give dig et helt klart svar på hvad du skal gøre. Jeg håber i hvert fald du kan bruge mit svar til at træffe en god beslutning.
Mange hilsner Lukas