Manglende følelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej med jer Jeg er en dreng på 18 år og har noget med en virkelig dejlig pige som jeg elsker utroligt højt. Vi har prøvet mange gange at have sex, men det er som om at rejsningen ikke holder i lang tid. Så når den først er der, så er det bare med at få fart på. Det er lidt belastende hvis den så når at blive slap inden jeg når at komme ind i hende. Men når det lykkedes kan jeg næsten ikke mærke noget og kan fortsætte i jeg ved ikke hvor lang tid. Det er utrolig frustrerende for hun elsker det og syntes det er rart hvor jeg bare egentligt er tilstede. Er der noget man kan gøre ved det. Har snakket med lægen da det var slemmest og han pegede meget mod det psykiske. Men har det også en indflydelse på manglende følelse. Er en person med utrolig meget fart på i hverdagen og er konstant udmattet. Går på skole langt fra hjem og skal hjem hver weekend. Og når jeg ikke er på skole arbejder jeg fuldtid som lærling. Og det jeg laver er noget jeg virkelig brænder for. Men jeg brænder også for mit helbred, derfor dyrker jeg også utroligt meget sport. Både løb fra dengang jeg løb DM men også styrketræning. Men når jeg så lukker øjnene vågner jeg 4-5 gange om natten. Men har så dage hvor jeg sover 12 timer om dagen fordi jeg er så udmattet. Går normalt i seng 9 timer før jeg skal op. Men når jeg er sammen med hende er det som om der kommer ro på. Men somsagt vil det jo ikke have indflydelse på manglende følelse, eller?

Svar:
Hej du,
Tak for dit spørgsmål. Det lyder som om du er rigtig glad for din kæreste, så jeg kan godt forstå at det er frustrerende.
Jeg vil starte med at sige at jeg ikke er læge, så derfor kan jeg ikke komme med et medicinsk svar på, om din manglende følelse er psykisk. Men du siger at din læge peger i den retning. Og med din beskrivelse af hvor travlt du har, lyder det da til, at det spiller en rolle. Derfor vil jeg foreslå dig at starte med at prøve at lave ændringer i den psykiske del og se om det gør en forskel. Hvis det ikke hjælper i løbet af nogle måneder, kan det godt være du skal snakke med lægen igen.
Så lad os prøve at se på den psykiske del.
Du skriver at du føler dig konstant udmattet fordi du har travlt, og at du sover dårligt. Det lyder rigtigt hårdt, og det får mig til at tænke, at det er vigtigt, at du passer mere på dig selv. Hvis du er helt udmattet fordi du presser dig selv for hårdt, kan jeg godt forstå, hvis der ikke rigtigt er overskud til at have sex.
Jeg kan ikke rigtigt læse ud af det du skriver, om du egentlig har lyst til at have sex lige for tiden, eller om det mere er noget du gør for at gøre din kæreste glad? For hvis det mest er det sidste, tror jeg du stiller dig selv en svær opgave. Du kan godt presse dig selv til at arbejde, gå i skole og træne, selvom du er super udmattet, for det kan du styre med din vilje. Med sex er det lidt anderledes, for det kan du ikke bare beslutte dig for at gøre, selvom du er udmattet. Det kræver, at der er lidt overskud og lyst.
Det kan også være med til at forklare din manglende følelse. For hvis du hele tiden er nødt til at presse dig selv, udover hvad du egentlig kan klare, er du også nødt til at ignorere, når din krop fortæller dig at den er udmattet. Så i stedet for at stoppe op, knokler du videre. Hvis du gør det for længe, kan det blive en vane at ignorere kroppens signaler -også dem du egentlig gerne vil mærke.
Derfor tror jeg, at du bliver nødt til at overveje, hvordan du kan få lidt mere ro på. Det er fedt at der er så mange ting du gerne vil, og det er vigtigt for dit helbred at dyrke sport. Men det er mindst lige så vigtigt at få sovet og at have det godt. Både for at få overskud til sex, men også så du kan blive ved med at holde til, at lave de ting du gerne vil. Tænk på det, som om du har en vis mængde energi i dit daglige batteri, som du kan fordele ud på forskellige aktiviteter. Når den energi er brugt op, er der ikke plads til flere aktiviteter. Lige nu, virker det til at skole, arbejde og træning, tømmer dit batteri fuldstændigt. Når det så kommer til sex, er batteriet næsten tømt, og står og blinker rødt.
Så, hvad kan du gøre for at få mere ro på?
Prøv at tænke din hverdag igennem, og overvej om der er noget du kan skære ned på. Du har rigtigt travlt med skole og arbejde, og måske kan det ikke lade sig gøre at ændre noget der lige nu. Men så kan det være du skal skære lidt ned på sporten i en periode. Du behøver ikke at stoppe, men måske kan du i en periode løbe lidt kortere, springe en dag over med styrketræningen, eller noget andet.
Du kan også være mere bevidst om, at få nogle små pauser ind i løbet af dagen, hvor du fokuserer på at få ro i hovedet og kroppen. Hvis det er svært, kan det hjælpe at lave mindfulness, hvor du øver dig på lige præcis det. Mindhelper har et gratis online introduktionskursus, som bare kræver 15 min hver dag: https://mindhelper-skolen.dk/mindfulness/lektioner/ Mindfulness øvelser kan også være rigtig hjælpsomme, når man ikke kan sove.
Det kan også være at du skal tale med din kæreste om at holde pause med sex i nogle uger, bare for at fjerne presset. Jeg tænker, at hun allerede er klar over, at du har problemer med din rejsning. Så du kan måske sige til hende at du har læst/fået at vide, at det kan hjælpe med en pause, fordi du er kommet ind i en ond cirkel, hvor du lægger for meget pres på dig selv. På den måde får du sagt til hende, at det ikke er hende der er problemet. I den periode, kan I godt lave andre intime ting, der ikke kræver at du har rejsning, så I ikke mister den del af jeres forhold. Hvis I stadig er intime, og du generelt får mere overskud, kan det sagtens være at rejsningen og lysten en dag kommer helt af sig selv.
Hvis I holder pause med sex, er det selvfølgelig vigtigt at du stadig arbejder på at få mere overskud helt generelt. For ellers bliver det jo bare en nedprioritering af sex, som måske går ud over jeres forhold. Og det lyder ikke som om det er det du gerne vil.
Jeg er godt klar over at mit svar ikke er et easy fix. Og hvis du om nogle måneder har mere ro på og sover bedre, og stadig oplever de samme problemer, synes jeg som sagt du skal gå til lægen igen. Men uanset hvad, tror jeg at du generelt vil få mere overskud og en bedre hverdag ved at skære lidt ned -og forhåbentlig med tiden et bedre sexliv!
Mange hilsner,
Marie