Mad

brevkassespørgsmål

Mad

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 3 år 4 måneder siden

Hej!

Jeg synes selv jeg har fået et lidt dårligt forhold til mad, ikke voldodont men nok til at jeg tænker over det.

jeg er ikke decideret tyk overhovedet, men vil gerne lige smide et par overflødige kilo. vejer 47. Problemet er bare at jeg spiser relativt meget (skal også siges at jeg dyrker pænt meget sport) udover det kinde jeg også til at spise usundt spiser en lille smulle slik hverdag som fx is, kage eller bare en enkelt mgm, men det tæller jo stadig. Og hved godt at det er en dårlig ide. Spiser også altid mere mad end resten af min familie, men er KONSTANT sulten. Nogle gange tager det lidt overhånd og jeg kommer til at spise sådan virkelig meget, den eneste måde jeg får det godt igen er ved at kaste det op, men det ved jeg jo godt man ikke skal og er dumt. Det skete meget i en periode, men er meget bedre nu ved at være 1 måned siden og inden da havde jeg ikke i 3 måneder så ikke regelmæsssigt. jeg går dog lidt og små spiser hele tiden hvilket jeg er ret træt af. Ved ikke om dette hænger sammen med men samtidig har jeg ofte forstoppelse og har ikke haft mens siden november sidste år.

håber jeg kan få lidt råd ☺️

Svar:

Kære du,

Tak for dit spørgsmål. Det er super godt, at du reagerer og handler på dit forhold til mad, når du kan mærke, at det er blevet problematisk. Du synes, at det er problematisk, at du spiser meget, og at du sommetider spiser usunde ting. Det er ikke helt det samme, jeg tænker.

Jeg tænker først og fremmest ikke, at du har overflødige kilo, hvis du vejer 47 kilo. Du dyrker rigtig meget motion, og derfor skal du have meget energi i kroppen i form af mad. Din krop gør det muligt for dig at dyrke motion, og den arbejder 24/7 på at holde dig godt kørende. Jeg tænker, at det kan være en god idé for dig at prøve at arbejde med, hvordan din krop føles, fremfor hvordan den ser ud. Prøv at finde alle de ting, du godt kan lide ved din krop og skriv dem evt. ned. Alle de ting, du sætter pris på, at den kan og gør for dig.

At spise lidt slik i ny og næ er ikke farligt, og jeg tænker, at det er helt okay. Ja, der er kalorier i, og man skal ikke spise slik hver dag, men det skal heller ikke blive et surt forbud, hvor du hele tiden skal gå og slå dig selv i hovedet over det, hvis du kommer til at bryde det. Det er bestemt heller ikke sundt. Der findes alverdens kostråd, nogle mere tossede end andre. Jeg tænker, at det vigtigste er at lytte til din krop. Hvad får du det godt af at spise? Og så kan du måske prøve at spise større samlede måltider (morgenmad, frokost, eftermiddag), og så vente lidt med at spise igen, så du når at mærke en mæthed. Og igen er det okay, at du spiser meget, fordi du også træner meget. På den måde hænger det egentlig sammen - at du indtager en mængde, som du også kan forbrænde, og så tager du ikke på.

At overspise for så at kaste op er typisk for den spiseforstyrrelse, som hedder bulimi. Jeg er rigtig glad for at høre, at du ikke har gjort det i noget tid nu. Jeg vil meget kraftigt anbefale dig at søge hjælp, hvis du kan mærke, at det begynder igen, eller at dine tanker kredser meget omkring mad, vægttab og/eller opkastning. Det kan være tegn på en begyndende spiseforstyrrelse, hvor du udvikler et meget usundt og skadeligt forhold til mad, dig selv og din krop. Det er så vigtigt at få den rette hjælp så hurtigt som muligt.

Jeg tænker, at din udeblevne menstruation kan være, fordi du træner meget, og derfor ikke har særlig meget kropsfedt. Fedt er ikke farligt, og det er nødvendigt for kvindekroppen at have en vis mængde fedt for at kunne producere de hormoner, som styrer menstruationen. Hvis du er bekymret over det, kan du tage et smut forbi lægen, og høre hvad han/hun tænker om det.

Jeg har ikke noget bud på, hvad der kan forårsage dine forstoppelser. Nogen er mere sensitive overfor visse fødevarer, som kan genere fordøjelsen. Du kan prøve dig frem. Igen vil jeg henvise dig til at tage en snak med lægen, for det lyder bestemt ubehageligt at være plaget af.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, selvom det ikke var råd til, hvordan du kan tabe dig. Din krop er helt unik, husk at passe godt på den.

De bedste hilsner

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål