Løbe
brevkassespørgsmål af
Carl
17 år
Hej
Jeg er begyndt at løbe for at tabe mig. Det er ved at tage overhånd og jeg løber 3 km hver morgen, nogle gange mere. Derfor ville jeg høre om det er skadeligt at løbe så ofte? Jeg kan mærke det i mine ben om morgenen og efter jeg har løbet, men det forsvinder så snart jeg løber. Jeg er bare bange for om det er skadeligt for min krop.
Håber i kan hjælpe mig

Svar:
Hej Carl
Generelt er det jo super godt og sundt at bevæge sig, og derfor er det også rigtig fint at du er begyndt at løbe.
Hvis du ikke plejer at motionere ret meget, skal du huske at give din krop nogle pauser til at restituere. Altså hvor musklerne får ro til at komme sig oven på en løbeturen.
3 km er ikke en lang distance, men alt afhængig af hvilken form du er i, hvor meget du vejer, og hvordan du løber de 3 km, kan det sagtens være hårdt og krævende for både muskler og led. Så jeg vil anbefale dig at du til at starte med nøjes med at løbe hver anden dag. De dage du ikke løber, kan du måske gå en tur i stedet, så musklerne belastes mindre.
I takt med at dine muskler styrkes, skulle du gerne opleve at du kan løbe længere, og at du ikke vil være så øm efterfølgende. Så for at kunne motionere på en god måde, er du nødt til at give din krop pauser. Når du gør det, vil du med stor sandsynlighed opleve at din form bliver bedre, og lige så stille kan du løbe mere og længere uden at opleve de her smerter. Men du bliver nødt til at gøre det stille og roligt, så din krop kan følge med.
Hvis det ikke bliver bedre, når du skruer lidt ned for træningen, eller hvis smerterne tager til, skal du stoppe helt, og lige tage en snak med din læge, om der er noget særligt du skal være opmærksom på, når du motionerer.
Venligst Karsten