Dårlig samvittighed/utro
brevkassespørgsmål af
Katrine
19 år
Hej.
Jeg har en kæreste, som jeg har været kærester med siden 1. januar 2020. Vores forhold gik gik det første lange stykke tid, men her de sidste 3 uger, er det fra min side ikke gået så godt. Jeg har følt, at han ikke vil mig nok. Jeg havde ondt i maven hver dag, hvis der gik for lang tid før han svarede mig. Derfor besluttede jeg mig for at slå op. Dagen før jeg skulle være sammen med ham og slå op, kom jeg til at være utro. Jeg tænkte, at jeg ville have lettere ved at komme videre, hvis jeg var sammen med en anden. Da jeg så dagen efter slår op med ham, bliver han helt ulykkelig. Vi græd sammen i 2 timer og jeg kunne virkelig mærke, at han var ude af den. Derfor snakkede vi igen dagen efter, hvor han virkelig gav udtryk for, at han ville gøre det bedre. Det gik nemlig op for ham, hvor meget jeg betyder for ham, og derfor valgte jeg at give ham en chance til. Problemet var bare, at jeg havde været utro, og det havde jeg ikke fortalt ham. Min dårlige samvittighed kom mere og mere frem i mig, og til sidst endte jeg med at blive nødt til at fortælle ham det. Han fik lov til at tænke natten over, og derefter snakker vi så sammen igen. Han fortæller mig, at han gerne vil have det til at fungere igen, på trods af mit utroskab. Jeg bliver først rigtig glad, men sidenhen, har jeg stadig haft ondt i maven. Jeg har det virkelig slemt. Min mavepine er kun væk, de 5 sekunder det tager for mig at vågne. men så snart jeg er ved bevidsthed, har jeg ondt i maven hele dagen. Jeg kan slet ikke være i mig selv, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg tænker, at det stadig er min dårlige samvittighed der dræner mig. Men det påvirker mig så meget, at jeg ikke har overskud til noget som helst.

Svar:
Kære Katrine.
Mange tak for dit brev.
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at jeg synes, at det er rigtig godt, at du mærkede efter i dig selv og handlede på de ting, som ikke føltes rigtige for dig i dit og din kærestes forhold de sidste tre uger. Det er aldrig rart at få ondt i maven og føle, at ens kæreste ikke vil en nok. Ud fra det du fortæller, tænker jeg, at du handlede med de bedste intentioner, da du besluttede dig for at slå op med din kæreste.
Da du i mellemtiden var sammen med en anden, gjorde du det jo netop, fordi du havde besluttet dig for at slå op med din kæreste. På det tidspunkt viste du ikke, at I ville give jeres forhold en chance til, og at I ville forblive kærester. Det er selvfølgelig stadig forkert at være sin kæreste utro, men du gjorde det på et tidspunkt, hvor du troede, at I skulle gå fra hinanden. Det er selvfølgelig ærgerligt nu, men det kunne du ikke vide på det tidspunkt. Jeg synes, at du gjorde det rigtige ved at fortælle din kæreste, at du havde været sammen med en anden. Og det er dejligt at høre, at din kæreste har valgt at tilgive dig det og få jeres forhold til at fungere igen.
Jeg kan godt forstå, at det påvirker dig, men jeg er ked af at høre, at det påvirker dig så meget, at du ikke har overskud til noget som helst. Det lyder også rigtig træls, at du har så ondt i maven over det. Sådan skal det selvfølgelig ikke være hverken for dig, eller hvis jeres forhold skal kunne fungere fremover. Mit bedste råd til dig er derfor, at prøve at lægge hændelsen bag dig og prøve at se fremad. Du var ikke utro for at hævne dig på din kæreste eller for at gøre ham ked af det, men fordi du simpelhen var i den tro, at jeres forhold var på vej til at slutte. Og din kæreste har tilgivet dig for det, og I har begge to valgt, at I gerne vil give jeres forhold en chance til. Så selvom det måske er svært lige nu, vil jeg anbefale dig at holde fast i, at I netop er blevet kærester på ny, og at I begge vil have jeres forhold til at fungere igen, og prøve at holde fokus på det I har sammen nu og se fremad.
Det kan være, at det vil være rart for dig at fortælle din kæreste, at du stadig har rigtig dårlig samvittighed, og at det dræner dig for energi og overskud? Måske er det rart for dig, at han ved det, og det kan være, at han vil sige, at han netop har valgt at tilgive dig, og derfor skal du ikke længere have dårlig samvittighed. En anden mulighed er, at du kan overveje at fortælle det til en veninde, en ven eller et familiemedlem? Det kan være rigtig hårdt at gå alene med nogle følelser og tanker der tynger en så meget, som det lyder til, at det her gør for dig. Så bare det at sige det højt til nogen man stoler på og tryg ved, kan være en stor lettelse i sig selv.
Hvis tankerne om utroskaben og den dårlige samvittighed fortsætter med at nage dig, så snart du er vågen og hele dagen, vil jeg råde dig til at prøve at flytte dit fokus og få tankerne over på noget andet ved at gå i gang med et eller andet. Det kan eksempelvis være at ringe til en god ven, se et afsnit af din yndlingsserie, spille et spil på mobilen, gå en tur i det gode vejr, bage en kage eller hvad end du nu kan lide at lave. Når du laver noget, bliver der automatisk mindre plads til alle tankerne og den dårlige samvittighed. Den forsvinder ikke nødvendigvis ved at lave noget og flytte fokus, men kan træde lidt i baggrunden, og det tror jeg, at du har brug for, for at få en pause fra dine tanker og den dårlige samvittighed.
Jeg håber, at det vil hjælpe, og at det med tiden bliver bedre!
Kærlig hilsen
Gro.