Lyst kommer og går
brevkassespørgsmål af
Pigen
13 år
Jeg er kommet i pupertet og jeg synes det er gået ret stærkt. Der er noget jeg synes er mærkligt. Jeg er begyndt at føle lyst men det er meget forskelligt. Der kan saktens gå flere dage hvor jeg overhodet ikke tænker på det. Og så kan der være dage hvor jeg bare føler lyst hele tiden og tænker på det og går rundt og er våd. Jeg tumler så meget med mine veninder eller har dem på skødet i frikarter eller de har mig på skødet. Jeg er også nød til og rører meget ved mig selv de dage. Men så forsvinder det igen men kommer så igen flere dage efter. Hvad er det der gør at man føler lyst? Jeg tror jeg har læst det måske har noget med mens og gøre? Jeg ved det ikke for min mens er sygt uregelmæssig. Er det almindligt nok at lyst er sådan noget der kommer og går? Jeg har tænkt på og snakke med mine veninder om det men tør ikke rigtig.

Svar:
Kære søde du.
Det du beskriver i dit brev er ganske normalt, og det vil jeg gerne uddybe noget mere I mindre og forskellige afsnit.
Når man kommer i puberteten, sker der en masse hormonelle forandringer i kroppen, som både påvirker kroppen og sindet. Det er helt almindeligt, at lyst og tanker om sex/intimitet kan komme og gå.
Det er fx påvirket af følgende:
Hormonerne: I puberteten begynder kroppen at lave flere kønshormoner (østrogen, progesteron og testosteron). De påvirker hjernen, humøret og kroppen på hver deres måde:
Østrogen: stiger typisk op til ægløsning, derfor mange ofte oplever mere lyst, mere energi og at de føler sig mere “åbne” for fysisk kontakt.
Progesteron: stiger bagefter, det kan give mere ro og mindre lyst.
Testosteron: (som også findes i piger bare i mindre mængder) kan øge seksuel lyst, især i puberteten hvor niveauet svinger meget.
Menstruationscyklussen: Mange oplever, at lysten kan hænge lidt sammen med, hvor de er i deres cyklus. For nogle er den stærkest midt i cyklussen ( altså omkring der hvor man får ægløsning), men da din mens stadig er uregelmæssig, er din lyst også mere uforudsigelig, og det er okay, det er der intet i vejen med.
Men hvorfor kan det føles uregelmæssigt med lysten?
Når du er godt igang med puberteten, er din menstruationscyklus ofte uregelmæssig, som du også nævner. Det betyder, at hormonerne ikke følger en stabil rytme endnu, og derfor kan lysten føles uforudsigelig: nogle dage meget stærk, andre dage væk. Over tid (ofte nogle år efter første menstruation) bliver cyklussen mere regelmæssig, og så vil mange også opdage et mønster i deres lyst.
Puberteten er en periode, hvor man kan sige at kroppen “øver sig” og forsøger at finde sig mere til rette, og her mener jeg at både hormoner, følelser og tanker kan svinge rigtig meget, og det kan være ret intenst den ene dag og næsten væk den næste.
Fysisk kontakt: Det at tumle rundt med, sidde tæt eller være fysisk nær dine veninder kan også give følelser i kroppen, uden at det nødvendigvis betyder noget bestemt om din seksualitet, det er bare kroppen, der reagerer på nærhed og berøring. At du får lyst til at røre dig selv er også bare de homonelle udsving, det betyder du skal gøre noget bestemt, somsagt er det bare din krop der reagerer på noget rart.
Snakken med veninderne: Når det kommer til at snakke med dine veninder. Så er mange på din alder også usikre på, hvordan og hvornår man skal dele sådan noget mere intimt, så du er ikke alene om at tøve. Hvis du gør det, kan du fx starte forsigtigt. Du kan fx spørge: “Har I nogensinde oplevet lyst bare kommer og går?” Så har du ligesom “taget hul” på emnet, og måske er der andre også vil dele deres tanker.
Så alt i alt du kan være ganske rolig. Det er helt almindeligt, at lyst kommer og går, og at der kan være dage hvor det føles meget intenst, og andre hvor du slet ikke tænker på eller mærker det. Du er helt normal, din krop er bare i udvikling.
Med venlig hilsen Kylie.