Fucking stræber
brevkassespørgsmål af
Ras
16 år
Hej, jeg er så sindssygt træt af at skulle høre på folks kommentarer om at jeg er blevet anderledes bare fordi jeg går op i skolen🤯 Hvorfor er det en dårlig ting at jeg faktisk gider at tage mit liv seriøst. En af mine venner har sagt at jeg har ændret mig og at jeg kun tænker på karakterer og lektier. Og helt ærligt det pisser mig af. For jeg har ikke ændret mig som person jeg er stadig mig men jeg gider simpelthen ikke spilde min tid. Det føles som om jeg burde holde mig selv nede så ingen andre får det dårligt over at jeg faktisk vil fremad. Jeg er træt af at de prøver at få mig til at føle skyld over at jeg prioriterer anderledes. Jeg er træt af at blive fremstillet som en dårlig ven bare fordi jeg ikke hele tiden kan være sammen. Hvad fuck sker der for det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:
Kære Ras
Tusind tak for dit brev. Det er tydeligt at mærke, at du har meget på hjerte, og jeg vil gerne starte med at sige, at det giver fuldstændig mening, at du er frustreret. Det er ikke rart at blive mødt med kritik, bare fordi man har valgt at tage sit liv og sin fremtid seriøst.
Det, du oplever, er desværre noget, mange unge kender til. Når man begynder at ændre vaner og prioriteter, kan omgivelserne reagere. Ikke nødvendigvis fordi man gør noget forkert, men fordi det skubber til noget i dem selv. Det kan være svært for andre at se én tage ansvar og gå målrettet efter noget, hvis de selv føler sig usikre eller pressede. Så i stedet for at sige, at de måske føler sig lidt efterladte eller bange for at miste forbindelsen, bliver det nogle gange til kommentarer om, at man er “blevet anderledes” eller “kun tænker på karakterer”.
Men det betyder ikke, at du gør noget galt. Tværtimod lyder det som om, du har fundet noget, der er vigtigt for dig, og at du har valgt at tage ansvar for din egen vej. Det kræver både mod og styrke, og det fortjener faktisk respekt.
Du skriver, at det føles som om, du burde holde dig selv nede, og det gør virkelig indtryk. For sådan skal du ikke have det. Der er intet galt i at ville noget med sit liv eller i at tage sine valg seriøst. At du prioriterer anderledes, betyder ikke, at du er blevet en dårlig ven.  Det viser bare, at du prøver at tage ansvar for det, der er vigtigt for dig. Det er helt naturligt, at det vækker vrede og frustration, når du bliver mødt med kommentarer, der får dig til at føle dig forkert. Men det er ikke din opgave at gøre dig selv mindre, bare for at andre ikke skal føle sig usikre. Du har ret til at vokse, til at drømme og til at tage dig selv alvorligt, uden at skulle undskylde for det.
Når det er sagt, kan det også være en hjælp at tage en snak med dine venner, hvis du har mod på det. Måske kan du sige noget i stil med: “Jeg har ikke mistet interessen for jer, jeg prøver bare at fokusere lidt mere på det, jeg gerne vil med mit liv. Det ændrer ikke, hvem jeg er.” Nogle gange kan en ærlig samtale være nok til at rydde nogle misforståelser væk.
Men du skal vide, at du ikke er forkert, fordi du prioriterer anderlede, end andre omkring dig. Du har lov til at vokse. Du har lov til at tage dig selv alvorligt. Det gør dig ikke til en dårlig ven, det gør dig til et menneske, der tør tage ansvar.
Bliv ved med at lytte til dig selv. Du er på vej i en retning, der giver mening for dig, og det er der ingen, der har ret til at gøre dig forkert for. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
De bedste hilsner
Kasper