Lymfeknude
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej Cyberhus
Jeg fandt en Lymfeknude ved/bag kravebenet i venstre side. Den virker hård, smutter ikke rigtig og er lidt af lang og glat i overfladen. Jeg har været til lægen som ikke vil give mig ydeligere undersøgelser og det gør mig rigtig nervøs. Jeg har nemlig også døjet med en slem træthed i et halvandet år og døjet med halsen så som følelsen af slim eller bule i halsen(har været til øre næse halslæge). Jeg har selvfølelig været dum og læse på nettet at sådan en lymfe er i rigtig mange tilfælde er ondardet og altid skal tjekkes ydeligere så nu er jeg ramt rigtig hårdt af min sygdomsangst og har svært ved at sove, mistet appetit og græde færdig. Har jeg ret i min bekymring eller skal jeg bare prøve at tage mig sammen og stole på lægen?
Hilsen en meget ængstelig pige

Svar:
Hej Anonym
Det er virkelig ubehageligt at gå med sådan en bekymring, og føle at det ikke bliver taget alvorligt.
Som udgangspunkt skal du naturligvis kunne stole på din læge. Det kan godt være en udfordring, hvis man er ramt af sygdomsangst, og så har været på udkig efter mulige forklaringer på nettet. På nettet er man stort set altid syg, og meget ofte også noget der er ret alvorligt.
Det er vigtigt at du er grundig, når du forklarer de forskellige symptomer du har mærket, så din læge har det bedst mulige billede af dine symptomer. Det ændrer ikke nødvendigvis din læges vurdering, men så har du gjort hvad du kan for at få den rigtige vurdering.
Jeg tænker du skal tale med din læge om hvilke tanker du går med. Bed din læge om en uddybende forklaring på hvorfor yderligere undersøgelse ikke er nødvendig, og forklar hvorfor det er vigtigt for dig at få en meget grundig forklaring.
Jeg synes ikke det er korrekt at sige at du skal tage dig sammen. Jeg synes helt sikkert du skal stole på din læge, og tale med din læge om hvordan I kan have et samarbejde om din sundhed, der giver dig mere ro i maven.
Mange hilsner Julie