Lydfølsom
brevkassespørgsmål af
Maria
17 år
Hej Cyberhus. Jeg er en pige på 17, som i omkring et år har oplevet at jeg er ekstrem lydfølsom. Når jeg slapper af på mit værelse og hører en lyd giver det et virkelig kraftigt sæt i mig, som om hjertet går i stå og jeg i et kort sekund er død af chokket. Vi har en nabo der har en hund, og den har aldrig førhen generet mig og er også mega glad for at snakke med hunden, men når jeg sidder inde og den pludselig gør mega højt udenfor, så får jeg virkelig et kæmpe chok. Det er som om jeg hele tiden er i beredskab og aldrig når at tænke "det er jo bare hunden" eller hvis det er en bildør der smækker, at det jo ikke er noget slemt. Men min krop reagerer virkelig voldsomt på alle slags lyde og det påvirker mig så jeg er anspændt og ikke kan slappe af. Ved i hvad det kan skyldes og måske hvad der kan gøre det lidt nemmere så jeg ikke er så følsom over for lyde når jeg er hjemme? Det er nemlig ikke rigtigt et problem når jeg er ude blandt andre, underligt nok. Vh. Maria

Svar:
Kære Maria
Tak for dit spørgsmål.
Det lyder frustrerende. Der kan være flere årsager til, at du har det sådan. Det kan både være fysiske tilstande i øret og/eller hørelsescenteret i hjernen, som kan give lydoverfølsomhed, fx skade efter man har været udsat for høje lydstyrker igennem længere tid. Man kan også være lydoverfølsom, hvis man har slået hovedet på et tidspunkt og måske har pådraget sig en hjernerystelse. Det kan også skyldes psykiske tilstande som PTSD, stress/belastningsreaktioner, angst osv.
At du kun har lydoverfølsomheden, når du er hjemme for dig selv, og at du ofte føler dig anspændt og i beredskab kunne godt tyde på, at der er et psykisk element i det.
Jeg anbefaler, at du opsøger din egen læge og får en mere uddybende snak om det og bliver undersøgt i ørerne.
Venlig hilsen
Læge Bircan