Er jeg gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en pige på 14 år der havde sex med en dreng for ca 3 uger siden. Vi brugte kondom, men han prøvede at komme op i mig en eller to gange uden kondom (det var min første gang så han kunne ik). Lige efter bad jeg ham tage kondom på. Jeg er ikke på p-piller men tog en fortrydelsespille ca 29 timer senere. (Er ikke engang sikker på han kom) Jeg havde slutningen på min menstruation der og ved derfor ik noget om ægløsning. En uge senere begyndte jeg at bløde i min underliv, det ku ik være menstruation for havde lige kommet af med det, plus det gjorde ikke ondt som det plejede det var bare en meget mørkerød blod fra kom ud. Det fortsatte kun i et par dage. Kan jeg være blevet gravid? Der er nu gået 3 uger og min mens er stadig ikke kommet og har haft kvalme det sidste lange stykke tid. Nu er det kommet så vidt at jeg ikke engang kan sove om aften uden at ligge og tænke på hvad nu hvis.
Venlig hilsen anonym pige 14 år.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå du er bekymret for om du skulle være blevet gravid.
Ud fra din beskrivelse af samlejet lyder det ret usandsynligt at du skulle være blevet gravid. Det kræver som regel udløsning og ubeskyttet samleje for at det kan ske. Men når du nu har bekymringen for graviditet og du har noget blødning som ikke er som det plejer at være, så synes jeg du skal tage en graviditetstest for en sikkerheds skyld.
Du kan købe dem i de fleste supermarkeder eller på apoteket. Men som sagt tror jeg risikoen er meget lille..
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten