Ar/pigmentmisfarvening efter bums på ballen

brevkassespørgsmål

Ar/pigmentmisfarvening efter bums på ballen

brevkassespørgsmål af
Emili
20 år
Oprettet 3 uger 3 dage siden

Jeg fik en bums på min balle for nogle måneder siden og kom desværre til at poppe den. Nu er der så kommet et slags ar dvs. en mørk plet. Har læst mig frem til at det er en pigment misfarvning som kan ske ved at poppe bumser. Men den er stadig ikke forsvundet efter flere måneder. Jeg har prøvet at bruge aloe vera på den, noget creme, spot treatment. Men intet virker til at virke. Bumsen er midt på ballen og det er meget ubehageligt og et træls sted da den er ret tydelig.

Svar:

Hej Emili

Det kan jeg godt forstå at du syntes er træls. Du beskriver det så fint selv, at der formentlig er tale om en pigment misfarvning som kan opstå efter et sår/bums. Det er ganske normalt og svært at undgå, dog kan det forværres af ”pilleri” under skorpedannelsen efter et sår. Uanset hvad, vil det i de fleste tilfælde blive pænere over tid og muligt forsvinde helt, men her kan vi godt tale om flere måneder, optil år.

Rent lægefagligt er der umiddelbart ikke nogle håndkøbs cremer jeg kender til som evt. kan hjælpe, men hvis du syntes det er meget generende vil jeg anbefale dig at få en tid hos din egen læge, som evt. kan komme med nogle gode råd eller vejledning. Men som sagt, så er det tiden du skal lade arbejde for dig.

Håber at svaret trods alt kan hjælpe lidt.

stinas billede
Stina fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål