Lovgivning om adoptivsøskende

brevkassespørgsmål

Lovgivning om adoptivsøskende

brevkassespørgsmål af
S.
15 år
Oprettet 1 år 4 måneder siden

Hejsa. Jeg har et spørgsmål på vegne af min veninde, som er adopteret fra Afrika. Hun har også en adoptivbror, som er adopteret fra et andet land i Afrika. De er altså ikke biologisk i familie, men på papiret i DK er de søskende/adoptivsøskende. Hvad siger den danske lov, må de to, som har samme adoptivforældre, men ikke er biologiske søskende gerne have et (kærligheds)forhold med hinanden? Altså blive kærester… Hun har nemlig følelser for ham på en anden måde en familie-relateret… Vh. S.

Svar:

Kære S

Tak for dit spørgsmål her i brevkassen.

Det er en rigtig vanskeligt situation, som din veninde står i. Du skriver, at hun først og fremmest er bekymret ift., hvad der er lovligt. Og det er rigtigt, at det er ulovligt for søskende at blive gift samt at have sex med hinanden. Som jeg læser reglerne, så gælder dette dog kun, hvis man er biologiske søskende (enten hel eller halvsøskende), men ikke hvis man f.eks. er stedsøskende eller adoptivsøskende. Dette skyldes, at der kan være øget risiko for sygdomme, hvis to mennesker fra samme familie får et barn sammen, men ikke hvis to, som er vokset op som søskende men ingen DNA deler, får et barn. Så ud fra dette, så vil jeg ikke tro, at der er noget ulovligt i, at man har et forhold til en adoptivsøskende. Det kan det dog alligevel være, da der også er regler ift. alder. Det vil sige, at det kan være ulovligt, hvis enten din veninde eller hendes adoptivbror er for unge. Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år, og man må derfor ikke have sex med nogen, der er under 15 år uanset, om man er i familie eller ej. For at få det præcise overblik over reglerne og lovgivningen, så vil jeg anbefale din veninde at tale med en af de mange muligheder for gratis retshjælp ift. at få det endeligt afklaret, om hun gør noget ulovligt ved at handle på sine følelser.

Det er en lovgivningsmæssige del af problemstillingen. Den anden del er det sociale, idet det forsat er et meget tabubelagt emne, når søskende forelsker sig i hinanden. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at hun overvejer konsekvenserne af det, hvis hun forfølger sine følelser for sin adoptivbror. Det er meget sandsynligt, at der er folk omkring hende, som ikke vil kunne forstå det, og der er sådan set også en chance for, at hendes adoptivbror heller ikke vil kunne forstå det. Hvis hun forfølger sine følelser for sin bror, så kan jeg frygte et scenarie, hvor det leder til konflikter, som i værste tilfælde kan føre til, at der er familiemedlemmer, der ikke ønsker at se hende længere. Derfor vil jeg anbefale hende at bruge en masse tid på at overveje, hvor meget hun er villig til at risikere lige nu.

Hvis det ikke er lovligt for hende at handle på sine følelser, eller hvis hun ikke er villig til at acceptere de eventuelle konsekvenser, der vil være, så kan jeg tænke, at det måske er bedre ikke at handle på sine følelser. Det er nemlig meget svært at tage det tilbage igen, når det først er ude i det åbne, og derfor er det en beslutning, som det kan være en rigtig god idé at overveje meget nøje, inden man tager sit valg.

Jeg håber, at mit svar kan bruges. Ellers er du eller din veninde velkommen til at kigge forbi igen.

De bedste hilsner

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål