Lorte sommerhus
brevkassespørgsmål af
Caroline
15 år
Hej, jeg er på ferie med mine forældre, og de har lejet et LORTE sommerhus. Jeg har grædt hele dagen, og jeg Vil bare gerne hjem. Hver gang jeg bare åbner munden blir de sure på mig, jeg vil virkelig gerne hjem. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære Caroline.
Øv hvor træls med sådan en oplevelse i sommerhus med dine forældre! Det er så frustrerende, når ens forældre ikke vil lytte til en og høre ens mening. Det er vigtigt for os alle at blive hørt og føle, at andre tager os alvorligt. Særligt vores forældre. Så jeg kan godt forstå, at du var fortvivlet over, hvad du skulle gøre, når du oplevede, at de blev sure på dig, når du prøvede at fortælle dem, hvordan du havde det med sommerhuset.
Jeg gætter på, at jeres sommerhustur er overstået nu, men derfor kan det stadig være godt at  tale med dine forældre om, hvordan du oplevede jeres tur, og hvordan du oplevede dem forholde sig til dig. For uden at vide det, kan det godt være noget, der måske er sket før eller vil ske igen. Og det er bare vigtigt, at du kan sige din holdning, uden at de bliver sure på dig, selvom de måske ikke enige. Så jeg vil anbefale dig at foreslå dem, at I tager en snak om jeres sommerferie. Måske en generel snak om, hvordan I hver især oplevede det. I sådan en snak er det vigtigt at lytte til hvad hinanden synes, selvom man ikke selv er enig. For hvis man gerne selv vil tages alvorligt, må man også tage andre alvorligt. Måske dine forældre reagerede på den måde de gjorde, fordi de i virkeligheden var kede af, at du ikke kunne lide at være der, nu hvor de havde betalt for det og måske selv havde glædet sig. Måske var der andre grunde, det skal jeg ikke kunne sige. Men det er bare vigtigt at høre hinandens sider af det. Og så er det rigtig godt, hvis du kan prøve at forklare dine forældre, hvordan du føler, når de reagerer på den måde, de gjorde overfor dig. Måske de slet ikke er klar over det, eller bare har brug for at høre, at det ikke hjælper noget, at de bliver sure, men faktisk bare gør det hele meget værre.
Hvis du synes, at det er svært eller for uoverskueligt at tage sådan en snak med dem, kan du måske også skrive et brev til dem. Det virker måske lidt gammeldags eller fjollet, men det kan være en god måde at få sagt hvad man har brug for uden at blive afbrudt eller hvor man ikke lige skal forholde sig til andre. Så kan du også få sagt præcist det, du har brug for.
Det er ikke altid nemt at være på ferie med sine forældre, når man er ung, og man vil sikkert noget andet end hvad ens forældre vil. En god ferie for alle kan virkelig kræve tålmodighed og evne til at indgå kompromisser. Så du skal også vide, at der er mange andre, der har prøvet at have trælse og virkelig skodferier med deres forældre. Det er ret normalt. Selvom det selvfølgelig ville være fedest, hvis alle kunne nyde det og have nogle gode oplevelser sammen. Så hvis I får en god snak om jeres ferie, kan det måske hjælpe den næste ferie, som I skal have sammen.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker, og får en god snak med dine forældre.
De bedste hilsner
Laura