Forhud på pikken
brevkassespørgsmål af
Marcus
13 år
Hejsa jeg er en dreng på 13, bliver 14 til slut november Jeg undre mig over at jeg ikke kan trække min forhud tilbage forhold til alle andre på min alder Nu onaner jeg hver dag og ved ikke om det har noget med min forhud og gør altså om det kan forhindre min forhud i at udvikle sig

Svar:
Kære Marcus
Tak fordi du deler dine tanker og bekymringer. Det er helt normalt at have spørgsmål om sin krop, især når man er i teenageårene og oplever mange forandringer. Først og fremmest er det vigtigt at forstå, at vi alle er forskellige, og vores kroppe udvikler sig forskelligt, og der er ingen rigtig eller forkert måde at være på.
Det er også helt normalt, at forhudens udvikling kan variere fra person til person. Nogle drenge kan trække deres forhud mere tilbage end andre, og det betyder ikke nødvendigvis, at der er noget galt. Det kan tage tid for nogle at vænne sig til det, og det er vigtigt at lytte til din krop og tage det i dit eget tempo.
At onanere er en helt normal del af puberteten, og det har ikke nogen direkte indflydelse på din forhud eller dens udvikling. Det er en naturlig måde at udforske sin krop og sin seksualitet på. Så længe du gør det på en måde, der føles komfortabel for dig, er det helt okay.
Hvis du har bekymringer om din forhud eller din udvikling, kan det være en god idé at tale med din læge. De kan give dig den støtte og information, du har brug for. Det er vigtigt at huske, at der ikke er noget at skamme sig over, når det kommer til at tale om sådanne emner. Læger er vant til at høre om sådanne spørgsmål og kan give dig råd baseret på din situation.
Husk, at din krop stadig er i udvikling, og det er helt normalt at have spørgsmål. Tag dig tid til at lære om din krop, og vær tålmodig med dig selv. Jeg ønsker dig alt det bedste, og håber at jeg var behjælpelig med dit spørgsmål.
De bedste hilsner
Kasper