lommepenge på opholdsted
brevkassespørgsmål af
noah
17 år
hej jeg bor på delvis lukket, jeg tager ikke i skole og min afdelingsleder har kontaktet kommunen om at de trækker mig i lommepenge for de dage jeg ikke er afsted, de penge der bliver trukket forsvinder de bare eller får jeg dem igen når jeg begynder at passe mine ting igen?

Svar:
Kære du
Mange tak for dit brev.
Det lyder frustrerende for dig at være i. Du spørger helt konkret til, om de penge de har nedsat dig i lommepenge, bare forsvinder, eller om du får dem igen, når du begynder at passe dine ting igen.
Det er sådan, at det er en beslutning din kommune kan tage, om at nedsætte eller helt fjerne dine lommepenge i en kortere periode. De må ikke fjerne dine tøjpenge, da du har ret til, at kunne få det nødvendige tøj til årstiden.
Når kommunen vælger at lave en afgørelse om nedsættelse af dine lommepenge, må de ikke gøre det permanent, men som sagt kun en kortere periode. Der skal træffes en konkret afgørelse, som du bør have modtaget i din eboks, hvor du også har mulighed for at klage over afgørelsen inden for 4 uger for modtagelse af afgørelsen. Kommunen skal ligeledes i den afgørelse, beskrive hvorfor de vælger at nedsætte dine lommepenge, og hvad de forventer for at du kan få dem igen, samt hvor lang tid perioden varer.
Du får ikke de mistede lommepenge tilbage senere. Men når perioden de har besluttet, er udløbet, vil du få den normale sats igen. De kan herefter igen træffe en konkret afgørelse om at gentage en ny periode, med hel eller delvis nedsættelse af dine lommepenge. Hvis du vil læse mere om nedsættelse af lommepenge, kan du finde det i vejledning om voksenansvar for anbragte børn og unge, kapitel 9. Du kan google dig til denne vejledning.
Når de vælger at nedsætte dine lommepenge, er det fordi de ønsker at få dig til at følge rammerne for den anbringelse du er i. I dit konkrete tilfælde, lyder det til, at det er at få dig til at komme i skole igen. Derfor er det også vigtigt at du får hjælp til at håndtere de ting, der gør at du ikke tager i skole. Blandt andet ved at tale med din kontaktperson, din socialrådgiver på kommunen og evt muligheden for at bede om yderligere hjælp, fx en udefrakommende kontaktperson eller en psykolog. Kommunen har forskellige muligheder for at indsætte hjælp til dig i din anbringelse.
Jeg håber derfor, at du får hjælp til at håndtere det der gør, at du ikke længere deltager i skolen.
Du er altid velkommen til at skrive tilbage igen.