Træning/vægttab
brevkassespørgsmål af
Nao
19 år
Hej :)
Jeg skriver da jeg er en overvægttig pige, det har jeg desværre været hele mit liv (er 165 cm og pt. Vejer 110 kg) . Jeg har oplevet et større vægttab på 10 kg men det er ca. 4 år siden, og tog det desværre på (+ lidt flere kg) da mange ting bare var helt forkerte på det tidspunkt så kunne ikke holde det (altså vægttabet)  jeg vil, og har i alle de her år stadig et ønske om at tabe mig! Jeg får tit afvide at jeg ser sød ud (de mener i ansigtet), og det synes jeg også selv (ikke for at have et stort ego) men! Jeg tror jeg kan blive enig med dem om at tabe mig vil klæ' mig så godt.. jeg føler mig også "fanget" i min krop da jeg har tykke lår! (Virkelig kraftige!) Og en tyk træls mave "af udseende" og det gør det absolute ikke bedre at jeg er svajrygget oveni ;) og ved fanget mener jeg at jeg ikke føler jeg kan være "hende den sjove pæne pige" (mine venner griner tit af/med mig da jeg er en sjov person når jeg først kommer igang) jeg er mere hende, nye folk kigger en ekstra gang på og ikke er intresseret i at lærer at kende. Jeg kæmper også nogle gange med tanken "hvorfor VIL mine venner overhovedet være venner med mig når jeg er så tyk?" Altså det er jo ikke charmende, som en "lille dele på maven" det er jo meget åbenlyst når det er ca. 50-60 kg fra idealvægten.
Jeg er lige flyttet hjemmefra, og har boet ude i lidt over 1 måned, og haft adgang til et fitness rum på stedet, der er MEGET udstyr (jeg remser det lige op) løbebånd, en maskine til at træne hovedsagligt arme - hvor man kan udskifte stængerne , en maskine mere hvor der er en stang påsat (kender ikke til den maskine, så har ikke sat mig ind i den) en boksepude , motions cykel, kettleballs i str. Fra 4 kg til 20 kg , ribbe, 2 forskellige bænke med højde indstilling, 2 store fitnessbolde, 1 mavebøjnings ting, et "reb" (skal klart havde sat mig ind i hvordan man bruger den) en løs vægtstang + diverse vægte fra 1.25 kg til 10 kg. Og diverse håndvægte fra 1 kg til 30 kg?
Tro mig det er virkelig et shraffenland for mig! Jeg brugte også et fitness center da jeg tabte mig den gang, og elsker generalt at træne og det er min lille "slippe væk fra hverdagens trælshed" jeg bruger det også flittigt! Og træner ca. 5 gange om ugen (jeg har forskellige dage til de forskellige ting og bruger 2-3-4 spilt-programmer, fx 3 spilt, i 2 uger så 4 i 2 uger osv. Så det hele tiden er forskelligt)
Jeg mangler bare øvelser og hvor mange gentagelser/sæt(fx 5 × 5 med det hårdeste jeg kan tage) - jeg kender deadlift, squat, lunges, stående og siddende biceps øvelser med håndvægt, bryst/triceps med vægtstang imens man ligger på bænken (kender kun denne ene med bryst) mavebøjninger, armbøjninger, rygbøjninger, hæve&sænke ben ved at holde sig i rybben på ryggen og lidt flere jeg ikke kender navnet på. :)
Men prøver også at gå op i maden jeg laver og spiser generalt ikke så meget men flere gange om dagen
Jeg er bl.a ked af mine bryster, de har været "slappe" siden de begyndte at vokse.. ikke vildt charmerende og det har bl.a også afholdt mig fra at have "min første gang" kan de ikke trænes? Jeg ville så ufattelig gerne kunne træne dem op så de sidder som de skal, kan de evt. kommer "på plads" 'bare' ved at man spiser sundt? Jeg har også først for ca. 4 år siden fået en rigtigt bh før havde jeg bare "toppe" (sloggi toppe, jeg også sov med om natten) som ikke rigtigt støttende men det vidste/tænkte jeg ikke over før jeg som 15 årig var ked af at se at mine bryster så ud som de gjor.. jeg er meget ked af ikke at se det før men min mor sagde aldrig noget til mig (altså at det var en god ide at få en bh, som rent faktisk støtter trods min søster som er ca. 6 år ældre gik med bher før jeg startede)
Jeg går og håber og føler at jeg nok skal klare vægttabet! Og vil ikke "spilde" min chance nu hvor der ER mulighed for fitness her hvor jeg bor (og det vil være som at kaste det på gulvet hvis jeg ikke griber muligheden) og jeg vil også have at der er noget der skal ske NU og ikke om nogle år, nu ældre man bliver nu sværere er det at tabe sig (har jeg hørt) + jeg ved aldrig hvor længe jeg bliver boende her så ihvert fald at få sig startet og/eller at komme rigtigt godt i gang og få tabt sig noget, det vil være super godt, så jeg ikke skal starte fra 0 igen, hvis jeg flytter og skal til at bruge et "offentligt" fitness :) ihvert fald er min plan ikke pt at flytte, i hvert fald ikke før omkring sommer (jeg ved ikke 100% hvad mine planer til næste skoleår er endnu)
Jeg håber ikke jeg glemte at nævne noget på vejen selvom mit brev blev ret langt :)

Svar:
Kære du.
Mange der gerne vil tabe de ekstra kilo oplever ligesom dig, at det kan være svært at finde hoved og hale i, hvor man skal gå i gang og hvad der er godt at fokusere på - og det kan jeg virkelig også godt forstå. Der er også så mange forskellige råd og vejledninger i dag i forhold til, hvordan man kan tabe sig, så man bliver helt forpustet af det.
Det vigtigste i forhold til vægttab handler først og fremmest om ens motivation, og det virker til, at du er meget motiveret for at komme igang med dit vægttab. Du beskriver, hvordan du føler dig begrænset af din vægt, at du ikke kan være den person, som du gerne vil være, og at din vægt generelt påvirker dig og dit humør meget. Det må være rigtig frustrerende for dig, for noget af det vigtigste i livet er, at man kan være sig selv og kan udleve det liv, man gerne vil. Så jeg synes, at det er super sejt af dig, at du gerne vil gøre noget for at ændre din situation og blive den person, du ønsker. Men det er også vigtigt for mig at sige, at uanset hvordan din krop ser ud, så er du god nok som du er! Mange har en opfattelse af, at man skal se ud på en bestemt måde for at være god nok, og du skriver også, at du har tænkt på, hvorfor dine venner gider at være venner med dig, når du er overvægtig. Det må være nogle hårde tanker at have, for jeg er sikker på, at dine venner er venner med dig, fordi du er en dejlig person, selvom du ikke vejer 60 kilo. Så jeg håber, at du under dit vægttab husker at acceptere dig selv og rose dig selv, fordi du er dig og du er god nok som du er, uanset hvilket tal vægten viser!
Med det sagt, så vil jeg gerne give dig nogle råd til dit vægttab. Inden du går rigtigt i gang, så vil jeg anbefale dig at sætte dig nogle mål, og helst nogle realistiske mål. For hvis man har som mål, at man skal tabe sig 50 kilo på 3 måneder, så tror jeg hurtigt, at man vil miste motivationen. Jeg vil i stedet råde dig til at sætte delmål med, hvor meget du ønsker at have tabt på et bestemt tidspunkt. Fx kan det være, at 3 kilo i måneden vil være realistisk for dig, men du ved det nok bedst selv, hvad der er muligt for dig. Det er hårdt at tabe sig, og engang i mellem vil vægten nok gå lidt i stå, og det er okay og helt naturligt. Men det kan være lettere at komme sig over, at man ikke har tabt de 2 kilo til en bestemt dato end hvis man hele tiden minder sig selv om, at man ikke har tabt de 40 kilo, man måske har sat sig for.
Når det handler om træning, så er det vigtigt at vide, at vi alle sammen er forskellige. Hvad der virker for en person, virker ikke for en anden. Så i forhold til at skulle sammensætte et træningsprogram, så er det vigtigt, at du lytter til dig selv og hvad du har lyst til at lave. For hvis du laver noget træning, som du egentlig ikke synes er sjovt, så er sandsynligheden for at du stopper ret stor. Du skriver, at du egentlig godt kan lide at styrketræne, så jeg har fundet en artikel med lidt inspiration til et styrketræningsprogram. Den kan du finde her. Det kan være godt at kombinere træningen lidt, så du fx styrketræner to-tre gange i ugen, og så måske går en tur eller cykler et par gange om ugen. Så længe der kommer lidt bevægelse ind hver dag, og det, du laver, er noget du rent faktisk har tid til. Måske har du tid til at træne 5 gange om ugen, men det kan være godt at sætte et mål om fx 3 gange om ugen, og så gå en tur 2 dage om ugen. Det kan være, at det gør det mere overkommeligt, men igen, så er du eksperten på dig selv :-)
Mange tænker, at træning er det vigtigste i forhold til vægttab, fordi det er her man forbrænder nogle kalorier, men de fleste "eksperter" er egentlig enige om, at kosten betyder mindst ligeså meget, hvis ikke det meste. Så jeg tror, at du vil gøre klogt i at fokusere meget på din kost, og lave en (realistisk) madplan. Og det her er virkelig en jungel i forhold til, hvad der er sundt! Men jeg kan med sikkerhed sige, at alt for meget slik, sodavand og fast food er et no-go. Og generelt handler det om at spise masser af grøntsager, få gode kulhydrater som rugbrød, fuldkorns ris og pasta, kartofler osv. og generelt spise varieret. Jeg har fundet et eksempel på en kostplan til vægttab her. Det kan også være, at du kan finde noget inspiration ved sundhedsstyrelsens officelle kostråd her. Nogle gange skal man prøve sig lidt frem, og for mange kan det være en svær tilvænning at skulle sige farvel til slik, kage og fast food, men jeg tænker nu, at en gang imellem er okay, for et generelt forbud fører tit til dårlig samvittighed og overspisning af det, når man så giver sig selv lov. Men det er klart, at hvis man gerne vil tabe sig og se resultater hurtigt, så kan det være godt at tage en pause fra de usunde madvarer.
Du spørger også til, om en sund livsstil kan ændre på dine brysters udseende. Og det kan det. Du kan godt træne dine brysters muskler ved fx brede armstrækninger. Bryster består nemlig både af fedt og muskler, så hvis man får trænet dem rigtigt (fx laver brystøvelser 3 gange om ugen), så får de også automatisk mere fylde. Men selvom man kan gøre noget for at stramme brysterne op, så skal du nok desværre ikke forvente, at de kommer til at sidde lige præcis som du ønsker, for når man taber fedt, så taber man også noget fylde. Men det er selvfølgelig muligt at få dem strammet op kirurgisk. Når du træner, vil det også være godt, hvis du bruger en god sports bh, der kan støtte dine bryster. Jeg har fundet en guide her. Men ligesom resten af din krop, så tror jeg, at det vil være godt, hvis du prøver at acceptere dine bryster som de er. Det er en skam, hvis det skal afholde dig fra at være sammen med en fyr, du godt kan lide. Mange fyre er generelt ligeglade med, hvordan ens bryster ser ud, så længe du er glad for din krop.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til inspiration til dit vægttab, og husk at du altid er velkommen til at kontakte os igen. Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke med vægttabet.
Mange hilsner
Pernille