Mobning på nettet.

brevkassespørgsmål

Mobning på nettet.

brevkassespørgsmål af
Amy
13 år

Hej Cyberhus... Jeg er en pige på 13. Her på det seneste har jeg fået meget hate. Selv fra min bedste veninde. Vi blev uvenner, før påskeferien. I ferien fik jeg en masse beskeder fra hende, hvor hun kaldte mig en masse grimme ting. Siden det skete, har hun vendt mange af mine venner mod mig. Og det svarede så til flere hate beskeder. Jeg har kun fortalt mine forældre om det. De tager selvfølgelig hånd om det, men jeg har virkelig svært ved at snakke om sådan noget. Jeg er bange for hvad min eks veninde vil gøre mod mig i skolen... Har i nogle råd til hvad jeg skal gøre?

Hilsen A

Svar:

Hej med dig

Tak for dit brev. Det er altid rigtig hårdt at opleve mobning, både online og offline, og det er bare så sejt at du har fortalt dine forældre om det. Det er den helt rigtig måde at håndtere det på, og jeg håber de har reageret på det.

Mobning på nettet kan opleves utrolig voldsomt, fordi det ofte er på en meget ondere måde end man ville opleve i virkeligheden. Det handler om at når man sender noget digitalt, så ser man ikke modtageren. Man ser ikke at folk bliver kede af det, og man tænker ikke over hvor stor en påvirkning det kan have.

Når det så er sagt, så kan det godt være at du oplever at det fortsætter, og så er det vigtigt at du siger fra. Det er aldrig iorden at mobbe nogen, og det kan virkelig have store konsekvenser, når man oplever at alle ens venner pludselig går imod en. Så selvom du ikke kan lide at snakke om det, så skal du vide at du har 100% ret til at sige fra. Der er nogle forskellige ting du kan vælge at gøre, hvis det ikke virker at du har fortalt dine forældre om det. Først og fremmest er det en god idé at gemme screenshots med de beskeder som hun sender til dig. Dem kan du vise til dine forældre eller til din lærer, når du skal fortælle om hvad der sker. Som allerede nævnt, så kan du sige fra over for din tidligere veninde. Fortæl hende at det gør dig ked af det, og at det virkelig er en utrolig dårlig måde hun opfører sig på. Selvom I havde et skænderi, så er det bestemt ikke OK at hun begynder at sende hate til dig, og hvis hun fortsætter vil jeg anbefale dig at blokere hende. At sende hate er virkelig en dårlig måde at håndtere et skænderi på. Jeg vil også anbefale dig at gå til en lærer eller en studievejleder i skolen, som kan være med til at håndtere det. Det lyder til at det er på tide at I tager en snak i klassen om hvad man kan gøre hvis man oplever mobning, og blive enige om en fælles måde at håndtere det på.

Kort sagt, så har du allerede gjort det helt rigtige, og jeg håber du vil blive ved med at sige fra overfor dem der mobber. Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du altid er velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat.

Kærlig Hilsen

Signe