Lovlige spil?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej. jeg kunne godt tænke mig at vide om det er lovligt at spille computer spil man ikke er gammel nok til. da der er en hel del spil jeg godt selv kunne tænke mig men mine forældre er i tvivl om det er en lov eller om det bare er retnings linjer :-) Hilsen Jonas.

Svar:
Hej med dig
Det er et godt spørgsmål, du stiller.
Som reglerne er idag, så er PEGI-aldersmærkningen på spil kun vejledende. Dvs. at det er en hjælp til børn og voksne, så de kan forstå indholdet i spillet. Butikker kan frit sælge et spil med en 18+ mærkning til et barn uden at det er ulovligt. Det anses dog for god skik at informere om aldersmærkningen, når et barn køber produktet.
Så det korte svar er nej. Det er ikke ulovligt at købe eller spille spil med en høj aldersmærkning. Det er "fornuftige retningslinjer" mere end det er lov.
Dine forældre kan jo bruge aldersmærkningen til at bestemme hvad de synes, DU må spille - men det er deres vurdering.
Mvh Jonas