Hacket?

brevkassespørgsmål

Hacket?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

For ca. en uge siden skete der noget mærkeligt på min pc.

Jeg sad og spille lidt minecraft med en ven, og pludselig flyver jeg ukontrolleret rundt inde på serveren.

10 sek. Efter lukker mit Minecraft ned, og min computer begynder at sige en mærkelig lyd. Lige pludselig står der at jeg skal skrive min kode et sted. Jeg skriver den, min computer kommer ind på en rød skærm og lukker ned. Det var ikke særligt smart. Nu kan jeg overhovedet ikke tænde den. Mine forældre siger at vi bare skal vente, men jeg er bange for den er blevet hacket. Det var en MSI bærbar til ca.  7000 kr. Den havde et antivirus program. Tror du den er blevet hacket, og kan jeg overhovedet gøre noget?

Svar:

Hej med dig

Super ærgerlig oplevelse, du har haft.

Ud fra din beskrivelse synes jeg det er meget svært at sige, om du er blevet hacket. Det hele lugter af at du har scoret en slem omgang virus på din pc, men det er faktisk svært at sige.

Jeg synes du skal tage computeren under armen og gå ned i en god gammeldaws computerforretning og bede dem checke den. Hvis den slet ikke vil starte op, lyder det meget som om at du har hardware problemer frem for "hacker-problemer".

Hvis du har adgang til support hos din internet eller tv-udbyder (eksempelvis Yousee) så brug dem. Men ring på telefon. Det er meget svært at forklare processen på mail eller chat.

Jeg er ked af at jeg ikke præcist kan hjælpe dig; men det lyder meget som om, at din computer trænger til menneskelig kontakt hos en ekspert.

Mvh Jonas

jonass billede
Jonas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål