Bange for computer-overvågning
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej brevkasse.
Jeg har i det sidste år haft en irrationel frygt for, at de andre elever på det bofællesskab jeg bor på, overvåger min computer.
Jeg har overhørt flere samtaler, hvor de vidste ting, som jeg kun har nævnt på nettet. Den seneste samtale, som jeg overhørte, var for et par uger siden.
Min bedste ven bor også i samme bofællesskab, og det gør hans ven også. Det er hans ven, som jeg mistænker for at stå bag det hele - hvis der er noget. En aften skulle jeg på toilet, og da jeg gik ned ad trappen, hørte jeg, at min vens ven snakede meget højt inde på sit værelse - det var overhovedet ikke til at tage fejl af. Han sagde: "(mit navn) overvejer at sige det til vejlederen"
Og et par timer inden havde jeg skrevet med én netveninde om min mistanke, som jeg tænker på konstant.
I de sidste par uger har jeg to gange oplevet, at min Mac har været åben ifølge login historikken. Der stod (User) Lid0pen begge gange, hvilket altså indikerer, at den har været fysisk åben.
Begge gange skete på dage, hvor jeg så film med min ven, og min Mac var oppe på mit værelse - min vens ven har været ovenpå på samme tid begge gange, så det er et lidt underligt tilfælde. Og det er kun sket, mens jeg har været på bofællesskabet.
Jeg frygter, at jeg er ved at blive sindssyg pga. min mistanke, men alligevel er der også en mulighed for, at det rent faktisk passer, fordi min Mac har været åben, ifølge login historikken, som skulle være meget præcis. Jeg har taget screenshots af tidspunkterne, hvor det skete.
Hilsen den paranoide pige.

Svar:
Kære "paranoide pige"
Tak for din historie.
Som du beskriver din situation, så lyder det ikke som om, du er paranoid. Men det kan være meget svært for mig at vurdere, hvad der er sket udfra din historie. Under alle omstændigheder synes jeg du skal handle på det. Hvis din fornemmelse siger, at der er noget galt, så undersøg det.
Jeg synes du skal konfrontere dine venner med din mistanke. Du kan jo evt bare sige "Er det mig der er ved at blive skør, eller har en af jer brugt min Mac uden at jeg har givet lov?" På den måde signalerer du at du "ved det" og at du ikke er ligeglad. Dernæst skal du gøre, hvad du kan for at beskytte din computer. Et svært password ved hver oplåsning er altid en god ide. Måske bør du også være mere obs på hvem der har adgang til din computer når du ikke selv er til stede. Bare for en sikkerheds skyld.
Det er super opslidende at føle sig overvåget. Det er vigtigt, at du gør noget ved det. Ellers fortsætter følelsen måske.
Mvh Jonas