Tjekket telefon
brevkassespørgsmål af
.
14 år
Hej. Min lære trak mig til siden i dag, for at tjekke min telefon igennem, af årsagen nøgenbilleder på skolen. Min lære har hverken skrevet med mine forældre om dette, eller fået tilladelse af mig eller andre. De bedte mig låse min telefon op, og tjekkede derefter min Snapchat igennem. Er dette ok, eller er det ulovligt?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om dine lærere gerne må kigge din telefon igennem uden først at få lov af dine forældre. Det må de nemlig ikke uden først at involvere dine forældre, eller politiet, hvis er mistanke om, at der er begået noget ulovligt og at der er beviser på telefonen.
Så jeg kan godt forstå, hvis det var grænseoverskridende, at de kiggede din telefon igennem uden at have fået lov. Jeg håber, at dine forældre er blevet inddraget sidenhen og der er blevet talt om hændelsen med dine forældre og skolen.
Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os igen.
Mange hilsner
Pernille