Lidt et problem
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
For 2,5 år siden havde jeg en kæreste i et kort stykke tid. En nat hun var hjemme hos mig, lagde hun vildt meget op til at vi skulle have sex, men jeg var ekstremt nervøs og rystede nærmest, så jeg sagde at jeg ikke var klar. Jeg havde aldrig haft sex før, og jeg fik det heller aldrig med hende. For lidt over 2 år siden holdt jeg fest for en flok venner, og jeg endte i seng med min bedste veninde. Jeg oplevede at jeg ikke kunne få den op at stå. Igen. Jeg blev helt febrilsk og gik ned på badeværelset og så porno for at se om det hjalp men heller ikke her hjalp det. Jeg endte med bare at give hende finger. Siden da har jeg og mine tætte venner snakket helt frit om det og joket med at jeg ikke kunne få den op at stå dengang. Det har jeg det helt chill med. Jeg er nu 19 år, jeg har haft mindst 4 chancer for at have sex siden den fest for 2 år siden, men jeg har hele tiden haft i baghovedet, at det ville være så enormt pinligt hvis jeg stadig ikke kunne få den op at stå hvis jeg skulle ende med en pige i sengen igen. Nu skal jeg på Roskilde Festival her om 10 dage, jeg er træt af at være jomfru, jeg er træt af at leve med kronisk frygt for sceneskræk, præstationsangst, impotens, angst, kald det hvad i vil. Jeg har ofte undersøgt mulighederne i Viagra, også bare for at have en backup hvis det skulle ske. Hvad kan jeg gøre for at slappe af? Hvad skal jeg gøre hvis "det" sker igen når jeg igen ender med en pige i teltet eller sengen?

Svar:
Kære dig,
Jeg forstår virkelig godt, at nervøsiteten og usikkerheden har sat sig fast i dig, for sex betyder meget, og man er så enormt sårbar. Man vil gerne præstere det bedste, men tvivlen om ens værdi kan hurtigt komme til at spænde ben for én. Jeg er helt sikker på, at rigtig rigtig mange kender til den usikkerhed, du beskriver - på tværs af køn. Sex er skønt, men sex er faktisk også lidt svært. Man kan have en kæmpe lyst til at gøre det, men kroppen er bare ikke med. Det er faktisk helt normalt at opleve, at sexen ikke bare "sker". Det kan der være mange årsager til, der kan naturligvis være de biologiske årsager, men for langt de fleste er det nok mere psykisk. En god måde at få en fornemmelse af, om det er mere biologisk eller mere psykisk er, om du kan få den op at stå, når du er alene. Hvis du intet problem har med at onanere, så er der nok nogle mere psykiske årsager. Som du selv beskriver, kan det være nervøsitet, præstationsangst osv. som kan holde én tilbage, og det er bestemt ikke at undervurdere. Ligesom mænd kan have en frygt for ikke at kunne få den op, kan kvinder have også en frygt for ikke at blive våde. Den frygt i sig selv kan medføre, at man simpelthen ender med ikke at få stiv pik eller blive våd, netop fordi man fokuserer så meget på frygten, at man ikke bliver seksuelt opstemt.
Selvom det kan være svært, så er det vigtigt at huske på, at det er helt normalt og også helt okay, det der sker. De fleste mennesker vil opleve den slags, nogle mere end andre. Det kan være rigtig svært at slippe af med den der præstationsangst, fordi ligeså snart tankerne er startet, kan det være næsten umuligt at få dem stoppet igen. En god start er nok at øve sig i IKKE at tænke på det som impotens, da denne formulering kan få det til at lyde ret alvorligt, hvilket kan sætte gang i de dumme tanker. Tænk i stedet på det som en helt naturlig nervøsitet, der bunder i dit ønske om at tilfredsstille den, du er sammen med. Jeg tænker også, det kunne være rart for dig eventuelt at fortælle det til den, du ender med at ville have sex med. På den måde vil du måske få afkræftet den der skræk om, at det er pinligt, fordi hun højst sandsynligt reagerer støttende og anerkendende. For de fleste kan sex være lidt udfordrende i starten, netop fordi man lige skal finde sig til rette i at være nøgen og intim med en anden. Derfor er det enormt vigtigt, at man er tryg ved den, man er sammen med, så man kan slappe helt af, det kan nemlig også være svært at blive opstemt, hvis man ikke slapper er. Derfor vil jeg klart også anbefale dig at mærke efter og ikke nødvendigvis haste ud i noget. Tal ærligt om din nervøsitet, også med din partner, så hun kan støtte dig og hjælpe dig igennem det. Øv dig i at tænke, at det altså ikke er pinligt, men helt naturligt.
Jeg forstår udmærket godt, at du overvejer viagra, for det virker også som den nemme løsning. Dog synes jeg ikke, det lyder som en holdbar løsning, netop fordi viagra ikke nødvendigvis fjerner roden til udfordringen. Desuden er der risiko for faktisk at gøre tankerne værre, for hvad hvis du begynder at tænke, at du så kun kan med viagra? Hvilket vil være endnu en tanke, der ikke er sand, men kan føles meget sand. Derfor råder jeg dig til at øve dig lidt uden først. Det er helt sikkert lettest at øve sig med én, man er tæt med, for der er ikke samme frygt for pinlighed. Men selv med en fremmed er sex meget intimt, og jeg tror, at det bedste man kan gøre, hvis "det" sker igen, er at snakke om det. Fortæl hende at du er nervøs, men meget gerne vil. Hun vil helt sikkert støtte dig og prøve at hjælpe dig. Det kan også være, at hvis det sker, så kan I gøre nogle andre ting, som måske kan gøre dig opstemt. Det at tilfredstille den anden kan også gøre at man bliver mere sikker på sig selv. Øv dig i at stole på din seksualitet og at afkræfte frygten, det er normalt det du oplever og ikke pinligt.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, du er altid velkommen til at skrive igen eller komme et smut forbi chatten!
Sophie