Hvad er jeg til?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej... Jeg er en dreng på 13år. Jeg har altid været sikker på at jeg kun er til pige men hvorfor tænker jeg så nogen gange sexuelt på drenge? Jeg har været kærester med flere piger og det kunne jeg godt lide og jeg tænker stadigt sexuelt om piger. Jeg. Vil virkelig ikke være bøsse og det tror jeg heder ikke at jeg er. Men min tænke om det er at jeg er romantisk tiltrukket til piger,på den måde at jeg kun vil bog og være sammen med en pige, men er til piger og drenge sexuelt. Kan det lyde rigtigt?? For alt det her er ret forvirrende fordi jeg kan tænde på begge køn men vil kun være til piger, og i et forhold med en pige.

Svar:
Hej med dig!
Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller, og jeg kan godt forstå, at du er forvirret. Du er dog helt sikkert ikke den eneste, der har oplevet, at hvem de tænder på og hvem de forelsker sig i ikke nødvendigvis stemmer helt overens. Derfor skelner man faktisk mellem seksuel tiltrækning og romantisk tiltrækning, selvom mange ikke har hørt om det før. Seksuel tiltrækning beskriver hvem man tænder på, mens romantisk tiltrækning beskriver hvem man er følelsesmæssigt tiltrukket af, og altså som du siger hvem man vil være i et forhold med. Derfor kan man altså skelne mellem forskellige romantiske orienteringer, ligesom man gør med seksuelle orienteringer, og man kan altså være hetero-, homo- og biromantisk ligesom man kan være hetero-, homo- og biseksuel (og mange andre: du kan læse mere om forskellige orienteringer indenfor romantisk tiltrækning her og orienteringer indenfor seksuel tiltrækning her). Og ja, ens romantiske tiltrækning og ens seksuelle tiltrækning behøver absolut ikke være ens, så det du beskriver, det kan sagtens lade sig gøre, og der er ikke noget forkert i det overhovedet.
Du skriver at du ikke vil være bøsse, og derfor vil jeg bare gerne lige gøre det helt klart, at der ikke er noget galt i at være hverken seksuelt eller romantisk tiltrukket af ens eget køn. Jeg kan godt forstå, at man kan være nervøs for hvordan andre vil tage det, hvis man f.eks. er homoseksuel og derfor ikke har lyst til at være det, men der er virkelig, virkelig ikke noget galt i at være hverken hetero-, homo- eller biseksuel. Mennesker er forskellige på alle områder, vi overhovedet kan være forskellige på, så jeg tænker at det også giver rigtig god mening, at det også er forskelligt hvem vi er tiltrukket af. Der er intet unaturligt i det, og det vigtigste er at være tro ved sig selv, så man selv trives.
Når det så er sagt, så vil jeg ud fra det, du beskriver, heller ikke sige at du er homoseksuel og altså bøsse. Derudover behøver man slet heller ikke sætte et mærkat på ens seksuelle eller romantiske tiltrækning, hvis man ikke har lyst til det. Igen er det op til ens selv og hvad man har det godt med, så det er helt op til dig.
Jeg håber, at det giver mening, og at du fik svar på dit spørgsmål. Hvis der er andet du er i tvivl om, er du velkommen til at skrive herinde igen eller måske komme et smut forbi vores chat!
Mange hilsener fra Amanda