Kan han lide mig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Brevkasse Der går en dreng i min parralel klasse som jeg godt kan lide. Vi begyndte at snakke lidt sammen i skolen og skriver nu også lidt sammen efter skole. Nogle gange virker han interesseret og andre gange ikke. Derfor er jeg i tvivl om han kan lide mig eller ej. Og hvis han så kan lide mig ved jeg ikke om jeg er for ung til at have en kæreste. Jeg har tidligere haft en men det var ikke seriøst. Håber i kan hjælpe mig Hilsen den forvirrede pige

Svar:
Kære dig
Forelskelse kan være både dejlig og frustrerende, let og svær, rolig og forvirret, og det er altid svært at vide præcis hvor man har den anden. Du skriver at du nogle gange føler at han er interesseret, og andre gange virker han mere ligeglad med dig. Nu skriver du ikke hvordan du kan mærke det, men ofte så vil det være sådan at man kan mærke at nogen er interesserede ved at de kigger på og smiler lidt mere til en, at de tager kontakt til en enten ved at sige hej eller skrive en besked, og de virker mere nysgerrige på hvordan man har det. På den anden side, så kan man også hurtigt blive lidt genert, hvis man er forelsket i nogen, og så kan man komme til at lade som om at man slet ikke er interesseret. Det er en fin balance som kan være rigtig svær at finde, når det hele stadig er så nyt. Det er også vigtigt at huske at de fleste drenge er en lille smule bagud i deres følelsesmæssige udvikling end piger. Det vil sige at han måske ikke er blevet helt klar over hvad det vil sige at være forelsket, og måske er han også helt vildt i tvivl om hvad han føler - og måske er det derfor at han svinger sådan.
Derfor tænker jeg også at du måske kan prøve at være den der tager det første skridt. Det kan f.eks. være ved at spørge ham om han vil lave noget sammen med dig, f.eks. gå en tur, eller spille et spil. Du kan også skrive til ham og være nysgerrig på hvad han laver, og hvad han godt kan lide at lave. Hvis han nu f.eks. er rigtig glad for fodbold, så kunne I måske se en VM kamp sammen en dag efter skole?
I den forbindelse, så spørger du også ind til om det er for tidligt for dig at få en kæreste, og jeg tror egentlig at du selv vil være den bedste til at svare på det. Hvis du føler dig klar til at være kærester med en, så er du klar - men hvis du ikke føler dig klar, så vent lidt endnu. Det er ikke en konkurrence, og du har ikke travlt. Husk også at man ikke behøver at lave noget seksuelt, bare fordi man er kærester, og man kan derfor godt bare lave mange de samme ting som man ville gøre med en ven.
Så mit råd til dig, må være at du prøver at tage kontakt til ham, og se om han har lyst til at snakke med dig eller lave et eller andet hyggeligt sammen, hvor I kan lære hinanden bedre at kende.
Hvis du nu har brug for at vende det igen, så husk at vores 1-1 chat er åben mandag & onsdag kl.14.17, og tirsdag & torsdag kl.18-21.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Signe