Lang tid om at komme
brevkassespørgsmål af
Efterskolepigen
15 år
Jeg går på efterskole i øjeblikket og jeg synes det er vildt fedt. Der bare så mange søde mennesker og jeg får så mange venner. Man er jo også rigtig tæt på hinanden og jeg har fået finger nogen gange både af drenge og piger. Der er så det ved det at jeg tager megalang tid om at komme. Jeg har jo ikke taget tid men ved godt det tager virkelig lang tid. Men jeg ved godt at bare man bliver ved længe nok så kommer min orgasme til sidst. Der er ikke nogen der har sagt noget men jeg kan da godt forstille mig at man måske kan synes det er pænt træls at det tager så lang tid og jeg kan da også mærke de næsten får krampe i hånden. Men jeg håber jo også de alligevel synes det er rart og spændene at give. Ved ikke om jeg skal have dårlig samvittighed over det? Gider heller ikke fake for jeg VIL altså komme og det er jo "kun" et spørgsmål om tid. Jeg kræver altså bare virkelig lang tids finger. Bør jeg gøre noget anderledes eller er det okay bare at køre på og så må det altså tage den tid det tager?

Svar:
Hej Efterskolepigen,
Jeg vil starte med at sige, at du kan være ganske rolig, det er meget normalt det du oplever. Når man begynder, at udforske sin seksualitet, er der mange ting man skal lærer om sig selv og sin krop. For nogle kan det være nemt, imens andre oplever, lige som dig, at det kræver lidt mere og andre oplever, at de slet ikke får en orgasme. Uanset hvilket ”hold” man er på, så er det hele ganske normalt. Den bedste måde, at blive klogere på din krop og lærer den bedre at kende, er ganske enkelt, at du selv må i gang og prøve dig frem. Nogle synes det kan være grænseoverskridende og nogle synes endda, at det kan være ulækkert, at skulle røre ved sig selv. Det er helt okay, hvis man føler det! Dog er der intet ulækkert ved det, og netop kun en fordel, at bliver klogere på, hvad der virker lige netop for dig. Når du ved det, vil du også opleve at det vil blive nemmere at opnå en orgasme (også på kortere tid). For mange kan det også være nemmere at forklare en fremtidig partner, hvordan og hvad man godt kan lide, når man har brugt tid på, at lærer sin krop at kende.
Derudover er det vigtigt for mig at nævne, at du på ingen måde skal have dårlig samvittighed og selvom at man selv og ens partner ved, hvilke knapper der skal trykkes på, for at opnå en orgasme, vil man stadig opleve, at nogle gange tager det bare lidt længere tid end andre gange. Det er vigtigt at man slapper af og bare slipper sine tanker, så man kan være til stede i øjeblikket. Jeg ved godt, at det nogle gange kan være lettere sagt end gjort.
Og så er der jo også bare forskel. Det er ikke sådan at alle mennesker kan komme på samme tid, og samme måde, hvis de bare øver. Så hvis onani og de seksuelle erfaringer du får, kan udvikle udvikle dine orgasmer, er det jo skønt. Hvis ikke, er du ikke forkert. Så er det bare sådan din krop og seksualitet fungerer.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Vh. Anja