Lærer
brevkassespørgsmål af
Emily
9 år
Hej jeg har i alt 6 lærer men jeg hader halvdelen af dem de siger jeg skal spise sundt og siger min madpakke er usund men det en normal ni årig madpakke og de kalder mig grim og uduelig Så jeg ikke har lyst til at komme i skole hvad skal jeg gøre!

Svar:
Hej, hvor er jeg glad for du skriver herind, det lyder meget ubehageligt og slet ikke okay, at dine lærere siger sådan nogle ting til dig.
Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at komme i skole når du bliver kaldt de ting. Skolen skal være et sted, som er rart at komme, hvor man er sammen med sine venner, og man har nogle gode lærere. Det er nogle voldsomme ord og det gør rigtig ondt at blive kaldt det. Det er aldrig i orden at blive kaldt de ting, og især ikke af dine lærer. Jeg kan godt forstå, at du bliver rigtig ked af det når du bliver kaldt de ting. Det kan aldrig blive din skyld at du bliver kaldt de ting. Uanset hvad der er grundet til, at de siger sådan, kan det aldrig retfærdiggøre at nogen kalder dig de ting.
Ved dine forældre, at dine lærere har sagt de her ting? Jeg vil i hvertfald foreslå, at du fortæller det her til dine forældre. Fortæller dem, at du ikke har lyst til at komme i skole, fordi lærerne er efter dig på den her måde. Jeg er sikker på at dine forældre rigtig gerne vil vide det, sådan at de kan hjælpe dig.
Det er rigtig svært at håndtere sådan noget her helt selv, og derfor tænker jeg, at det her er noget dine forældre, eller en anden voksen, som du er tryg ved kan, og skal, hjælpe dig med. Dine forældre kan tage en snak med lærerne eller måske endda lederen på skolen, så I sammen kan finde ud af, hvorfor de siger som de gør, og hvad der skal til for at det ændrer sig.
Hvis du synes det er svært at skulle fortælle om det her til dine forældre kan du overveje, at vise dem det her brev, og svaret. Det har vi før mødt unge, som synes er lidt nemmere.
Du kan også skrive en sms til vores rådgivere, der så kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få det sagt. Det er helt anonymt, og du kommer igang ved at sende en sms til 25 80 60 60.
Mange hilsner Pedro