Jeg vil gerne sige det

brevkassespørgsmål

Jeg vil gerne sige det

brevkassespørgsmål af
Ludvig
13 år
Oprettet 7 måneder 2 uger siden

Hej jeg er en dreng på 13 år og jeg onanere en gang imellem men på det seneste har mit præ-sæd være gul-orange og jeg vil gerne til lægen men mine forældre hved ikke at jeg onanere og jeg syndes det er svært at sige det men jeg er bange for om der er kræft eller HIV jeg har fået mine 12 års stik kan i svare på hvad det kunne være og om det er alvorligt.

Svar:

Hej Ludvig og tak for dit spørgsmål!

Det er helt normalt og en mega god ting at onanere. Man kan ikke gøre det for meget. Man lærer kun sig selv og sin seksualitet at kende og det er godt!
Du skriver, at din præ-sperm er lidt gul-orange for tiden og det tænker jeg ikke har nogen betydning. Det er IKKE tegn på kræft eller HIV, det er usandsynligt!

Hvis man er seksuelt aktiv på den måde at man har haft sex eller bollet med en pige, så kan lidt gulligt flåd fra penis være tegn på infektion. Men hvis du ikke har det, så synes jeg, at du skal tage det helt roligt og se det lidt an. Det er ikke alvorligt.
Jeg forstår godt, at det kan være svært at tale med sine forældre om, men husk at de også har været 13 år engang. De kan sikkert godt selv huske hvordan det var.
Hvis du bliver ved med at være bekymret og gerne vil til lægen, så kan du jo måske vise dem dit spørgsmål og mit svar her i brevkassen. Nogen gange er det lettere end sige tingene højt.

Håber det var et svar, du kan bruge!

Hilsen Gerda, læge

Gerdas billede
Gerda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål