Lægger jeg for meget i det?
brevkassespørgsmål af
S
15 år
Hej brevkasse Til en julefrokost mødte jeg en fyr, som jeg snakkede rigtig godt med. Han var super sød, og vores samtale føltes virkelig nem og naturlig. Senere på aftenen kom en lidt ældre og halvfuld fyr hen til mig og sagde, at den fyr, jeg snakkede med, havde et godt øje til mig og syntes, jeg var ret sød. Men han nævnte også, at fyren var blevet lidt “skræmt”, fordi jeg er to år yngre end ham. Imens ham jeg var interesseret i sad i nærheden, begyndte Den ældre fyr at fortælle mig, at han selv havde en kæreste med stor aldersforskel, og det fungerede fint for dem. Jeg vidste ikke rigtig, hvad jeg skulle sige, så jeg grinede bare lidt. da jeg kom hjem, tilføjede jeg ham på Facebook (det er måden, vi kommunikerer på i vores organisation). Han accepterede min anmodning klokken 4 om natten og tilføjede mig også på Instagram og Snapchat. Den første dag skrev vi meget sammen på Snapchat, men siden har det kun været en snap hver tredje eller fjerde dag. Jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Skal jeg lægge noget i det? Jeg er også lidt bange for, at jeg ikke fik gjort det tydeligt nok, at jeg var interesseret. Vi skal snart ses igen til et arrangement, men ikke alene, så altså sammen med andre. Bør jeg sige noget til ham, eller skal jeg bare lade det være? Hvad tænker I?

Svar:
Kære S
Jeg vil starte med at sige, at det er helt naturligt at være lidt usikker på, hvordan du skal håndtere situationen med denne fyr. Jeg er ingen kærligheds-ekspert, men jeg vil gerne give dig et par råd, du kan overveje:
Han viser interesse, men måske er han lidt forsigtig?
At han tilføjede dig på fx snapchat, og I skrev meget i starten, kunne tyde på, at han er interesseret. Dog kan hans knap så mange beskeder måske indikere, at han enten er usikker på dine følelser, eller at han ikke ønsker at virke for ivrig eller desperat. Hvis aldersforskellen blev nævnt af den ældre fyr, kan det måske også have gjort ham lidt tilbageholdende, selvom det ikke nødvendigvis betyder, at han ikke er interesseret.
Til næste gang i ses: Vær åben og naturlig
Når I ses igen, kan du bruge det som en mulighed for at vise, at du er interesseret, uden at det behøver føles akavet eller presset. Smil til ham, find tid til at tale sammen om nogen emner der evt interesserer jer begge, og bare prøv at bevare roen selvom det måske kan være svært især i starten.
Hvis I får en god samtale igang og det hele er mere afslappet, kan du nævne, hvor meget du hyggede dig, da I snakkede til julefrokosten. På den måde kan du genoplive den gode energi uden at lægge for meget pres på situationen.
Vær ikke bange for at tage initiativ til mere kontakt.
Hvis du føler, at der er en god kemi imellem jer, kan du tage et lille skridt for at vise interesse. Du kunne fx skrive noget helt nede på jorden-agtigt til ham på Snapchat, evt måske relateret til jeres kommende arrangement.
Her kunne du fx skrive:
“Glæder mig til arrangementet, tror det bliver hyggeligt – håber vi får tid til at snakke lidt igen!”
Det viser, at du er interesseret i at være i at være i kontakt med ham, men uden at det bliver for direkte.
Vent og se, hvordan han reagerer- tålmodighed er nøglen.
Hvis han er interesseret, vil han sandsynligvis tage imod din invitation til at tale mere, enten ved at skrive oftere eller ved at vise mere initiativ, når I ses næste gang. Hvis han ikke gør det, kan det være, han er usikker eller tøvende, også kan du overveje, om det er noget, du vil spørge ind til eller bare lade ligge.
Vær ærlig med ham, hvis det hele føles naturligt nok:
Hvis samtalen føles let og åben til arrangementet, og du har mod på det, kan du forsigtigt nævne, at du synes, det var rigtig hyggeligt at snakke med ham til julefrokosten. Hvis du har lyst, kan du også blive mere direkte og sige, at du faktisk syntes, han er en ret cool og sød fyr at være sammen med. Det er en ærlig, men ikke overvældende måde at vise interesse på.
Det sidste- vær dig selv og tag tingene som de kommer:
Jeg vil slutte mit skriv af med at sige, at jeg syntes også du skal følge din mavefornemmelse og vær dig selv, det kan lyde kliché, men det passer. Hvis han også er interesseret, vil det nok vise sig, men hvis ikke så har du i det mindste været ærlig omkring, hvad du følte.
Håber mine råd kan være dig behjælpelig og jeg vil ønske dig held og lykke med fyren og arrangementet! Tror på du godt tør tage skridtet frem mod at lære ham bedre at kende ☺️.
Med venlig hilsen Kylie.