Kønssygdom på penis?
brevkassespørgsmål af
Mads
23 år
Hej Cyberhus,
Jeg var for 4 dage siden sammen med en sød pige da vi var på date. Før det havde jeg ikke ses med nogen i over en måned. Vi kommer til at have sex og det går glimrende.
Nu har jeg dog efter ca. 3-4 dage begyndt at opleve at min penis klør mere end normalt og jeg kan se nogle røde prikker som kommer på hovedet. Derudover er der også begyndt at komme 'gedeost' eller hvad man kalder det under forhuden, noget jeg tidligere ikke har været vant til at få særlig meget af.
Kan jeg have fået en sexsygdom og burde jeg tage til lægen og få det tjekket eller skal jeg vente tiden ud?

Svar:
Hej Mads
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå, at du er bekymret for, om du kan have fået en sexsygdom. Mit umiddelbare svar er, at det kan du sagtens!
Uden at se dit udslæt, kan jeg ikke siger noget sikkert, men det du beskriver kunne godt lyde som herpes. Det smitter ved sexuel kontakt og fra smitte til symptomer går der typisk 4-7 dage. Symptomerne er smertefulde små blærer, der brister og bliver til sår. 80% af befolkningen har været smittet med herpes, men ikke alle ved det. Symptomerne forsvinder efter 2-4 uger. Man kan godt behandle med piller, hvis man kommer igang inden for de første 5 dage. Det fjerner ikke udslettet, men forkorter måske forløbet lidt.
Det "gedeost" du beskriver under forhuden, giver mistanke om svampeinfektion. Svamp kan også give små røde prikker. Der kan man behandle med en bestemt creme.
Du kan godt "vente tiden ud", da det sandsynligvis ikke er noget farligt, men det bedste vil nok være at gå til din egen læge og få stillet en diagnose, så du kan blive behandlet og få råd. Uanset hvad skal du bruge kondom, så længe det varer, så du ikke smitter andre. God hygiejne med hyppig vask er også en god idé.
Håber du kan bruge mit svar.
Mvh Rie