Hvor lang tid tager det fra, at du har hår på armene, til imellem dine ben?

brevkassespørgsmål

Hvor lang tid tager det fra, at du har hår på armene, til imellem dine ben?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 9 år 7 måneder siden

Titlen siger sig selv.

Hvor lang tid tager det fra, at du har hår på armene, til imellem dine ben?

Svar:

Hej med dig,

Jeg kan forstå, at du gerne vil vide hvornår du rigtig kommer i puberteten og hvor lang tid du kan forvente at der går fra du har fået mere hår på armene til du får mere hår omkring kønsorganet.

Hos drenge starter puberteten for det meste 1 år senere end hos pigerne, det vil sige i 13-17 års alderen. Nogen drenge starter dog allerede i 11-års alderen med at gå i pubertet.

Pludselig en dag sender hjernen besked til testiklerne om at producere mere af det mandlig kønshormon, testosteron. Herefter vil testiklerne og kønsorganet begynde at vokse og du vil opleve at du pludselig skyder i vejret, får en bredere kropsbygning og større muskler.

Du vil herefter få mere kropsbehåring, hår under armene og hår omkring kønsorganet. Dit strubehoved (adamsæblet) på forsiden af halsen vil vokse og du vil opleve at din stemme går i overgang og efterhånden bliver dybere. Skægget begynder først som dun, men bliver efterhånden til rigtig skæg.

Det er helt normalt, ikke at have fået hår omkring kønsorganet når man er 13 år. Det er forskelligt, hvornår det vil ske, men for det meste vil det være et sted mellem 13 og 17 år og det vil ske over ca. 3 år fra du er startet med at gå i pubertet. Du vil først opleve at testiklerne og kønsorganet vokser og at du blivere højere og herefter vil du få mere kropsbehåring.

Jeg ved ikke hvor lang du er i den proces, men hvis du allerede har bemærket mere kropsbehåring på armene og måske i armhulerne, går der nok ikke så længe før der også kommer behåring omkring kønsorganet.

Du har i hvertfald ikke noget at bekymre dig om og det lyder som om du allerede er godt på vej ind i puberteten.

Håber du fik svar på dit spørgsmål og hvis du har flere spørgsmål er du velkommen til at skrive til os igen.

Med Venlig hilsen,

Gazelle