VPH vaccinen, sex?

brevkassespørgsmål

VPH vaccinen, sex?

brevkassespørgsmål af
Noah
15 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Hej

jeg har et spørgsmål jeg har en kæreste Vi føler os klar til sex men jeg er igang med vph vaccinen og det er vist noget med at hvis man dyrker sex så virker den ikke så godt må man godt med kondom ??

Svar:

Kære Noah

Tak for dit spørgsmål.
Godt at høre, du bliver hpv-vaccineret!

Vaccinen har allerede en beskyttende effekt efter 1.stik, men den fulde effekt ses først når man har fået hele vaccinen. Man må gerne have sex mellem vaccinationerne, men så anbefales det at bruge kondom. Kondom beskytter dog heller ikke 100% mod hpv, fordi virusset også kan sidde på huden omkring kønsorganerne.

Men medmindre din kæreste tager p-piller eller andet, så skal I jo alligevel bruge prævention, og så er kondom en god løsning, da det  også beskytter mod andre seksuelt overførte sygdomme såsom klamydia.
Så hvis I er klar til at dyrke sex, synes jeg da, I skal gøre det - men med kondom.

God fornøjelse!

Mvh Anne

Annes billede
Anne har svaret på dette spørgsmål