Menstruation
brevkassespørgsmål af
Olivia
14 år
Hej
jeg er en lige på 14 snart 15 og jeg har ikke fået mens inu men vil rigtig genre vide hvornår at jeg kan se at jeg er på vej.. det er lidt træls aT alle mine veninder har fået det og ved ikke om jeg er klar eller nået
HJÆLP!

Svar:
Kære Olivia,
Godt at du skriver herind i brevkassen, for det kan være rigtig svært at vente på at få sin første menstruation, især når mange af ens veninder allerede har fået det. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er træls, og bare gerne vil have, at det skal ske snart, så du ikke føler dig alene om ikke at have fået det endnu. Den første menstruation kommer når kroppen er klar, og bliver blandt andet udløst af mængden af kønshormoner i kroppen. Et tegn på at mængden af hormonerne stiger er, at brysterne begynder at udvikle sig, at man får kønsbehåring og muligvis begyndende udflåd, som kan være en klar eller lidt gullig væske fra skeden. Det er nogle af de ting, som måske kan fortælle dig, om det er på vej, men man kan sagtens have haft udflåd i et halvt år og bryster, der ikke er så udviklede endnu og stadig få sin første menstruation. Normalt får man den første menstruation, når man er mellem 10-16 år, men det kan både være tidligere og senere end det, hvilket også er helt normalt. Du skriver, at du er 14 år, snart 15, så jeg tænker ikke, at du skal være bekymret for, om der er noget i vejen med dig. Der er ikke noget, man kan gøre for at skynde på den første menstruation, så det handler desværre om at vente, selvom det ikke er særlig sjovt især ikke, hvis det får dig til at føle dig anderledes. Jeg krydser fingre for, at din første menstruation snart dukker op, så du ikke skal gå og være bekymret og ked af det over det.
De bedste hilsner,
Jeanette