Kæresten løj.. HJÆLP
brevkassespørgsmål af
Bastian
22 år
Min kæreste har løjet for mig 2 gange, en gang med hendes ven som har været hendes bolleven indenfor 4 måneder og det andet er ang hendes bedste ven, jeg havde spurgt om der havde været noget mellem dem, og hun sagde nej, så da jeg sad og læste noget, skyndte hun så at fortælle de havde set hianden sexuelt, ( han havde kæresten på) og jeg har virkelig store trust issues i forvejen, da min eks har været mig utro, så jeg har virkelig svært ved at stole på folk.. så er virkelig på bar bund med hvad fanden jeg skal stille op, for jeg elsker hende virkelig og vi er lige flyttet sammen.. Please hjælp en mand i nød

Svar:
Kære Bastian
Som jeg forstår dit brevkassespørgsmål, er der to ting på spil for dig. Den første er, at du har svært ved at stole på andre, fordi din ekskæreste var dig utro. Det er ikke særligt rart at blive såret af en person, som man elsker. Og jeg kan godt forstå, hvis den oplevelse stadig påvirker dig, nu hvor du har fået en ny kæreste. Sådan er det med os mennesker: Alle vores erfaringer er med til at forme os og påvirker den måde, vi er sammen med andre på. Og hvis man er blevet såret, som du er, er man nok mere opmærksom på at undgå at blive såret igen.
Men man kan ikke forlange, at andre mennesker beviser overfor en, at man kan stole på dem. Forhold, både romantiske forhold og venskaber, bygger på en form for grundlæggende tillid, som er til i kraft af, at man ikke har grund til ikke at stole på andre mennesker, medmindre de beviser det modsatte. Det er i virkeligheden det, der både er så svært og så smukt ved tillid. For når man stoler på nogen, giver man dem samtidig muligheden for at såre en. Men man vælger at stole på, at de ikke gør det.
I stedet for at gå ind i et forhold med en bekymring om, hvorvidt du kan stole på andre, kan det være, at du skal øve dig i at tro på, at du som udgangspunkt godt kan stole på dem - indtil andet er bevist naturligvis. Der vil altid være rådne æbler i kurven, men langt de fleste mennesker kan man godt stole på. Dertil kommer også, at du nu har oplevet at blive såret, og det kunne du godt håndtere, selvom det med garanti var rigtigt svært. Jeg er helt sikker på, at du er meget stærk, og at du kun er blevet stærkere af den oplevelse. Så hvis det skulle ske, at du blev såret igen, så kan du godt holde til det. Det er vigtigt at holde fast i den indre styrke, fordi den kan ruste dig til at turde indgå i forhold og venskaber med andre, selvom du er bange for at blive såret.
Den anden ting er, at din kæreste har løjet overfor dig, og at du nu er i tvivl om, hvorvidt du kan stole på hende. Det, tror jeg, er noget, som I skal finde ud af sammen. For hverken du eller jeg kan formentlig komme frem til et klart svar på det spørgsmål på egen hånd. Derfor kan det være en god idé at tage en snak med din kæreste om, hvilke tanker og følelser du får, når hun lyver for dig. En god formulering kan være: "Når du gør ... så føler jeg ..." Ingen af os er tankelæsere, så det kan være, at din kæreste slet ikke har opfattet, at der var et problem. Det kan også være, at der er sket en misforståelse. Eller at I bare har forskellige holdninger til, om det er okay stadig at ses med en ven, man har været seksuelt sammen med, nu hvor man har en kæreste. Det vigtigste er, at I kan være åbne overfor hinanden omkring de ting, der undrer jer eller er svære for jer, for så kan I finde frem til en god løsning i fællesskab.
Samtidig skriver du, at I lige er flyttet sammen. Det kan være, at det føles som om, der er rigtigt meget på spil. Men jeg håber ikke, at det afholder dig fra at tage en snak med hende. Der er ikke nogen mennesker, som kan trives i et forhold uden tillid. Så hvis det skulle ske, at du ikke kan stole på hende, så er det måske rarest at få det afklaret allerede nu.
Jeg håber på alt det bedste for dig.
De bedste hilsner
Marie