Kyssesyge

brevkassespørgsmål

Kyssesyge

brevkassespørgsmål af
K
18 år
Oprettet 1 år 2 måneder siden

Jeg har fået kyssesyge… Jeg synes det er uklart alle de steder jeg læser om det, men hvornår må jeg kysse min kæreste igen? Jeg har lige fået det erklæret hos lægen med blodprøver, men det har stået på i en uges tid.

Svar:

Hejsa

Tak for dit spørgsmål.

Jeg synes, du skal kysse ham så meget, du har lyst til.

Den virus, der giver kyssesyge kan forblive i spyttet i op til et år efter, at sygdommen har været aktiv. Så derfor er det svært at give et godt svar. Og derudover giver den sjældent anledning til så svær sygdom, at man skal indlægges på hospital.

Der er rigigt mange, som allerede har haft kyssesyge uden at vide det som børn. Børn har nemlig ofte ganske milde symptomer på kyssesyge. Måske I er heldige og din kæreste allerede har haft det. Og derudover kan du jo allerede havde smitter ham nu. Der går 4-6 uger fra man er smittet til man bliver syg.

Rigtig godt bedring.

Med venlig hilsen

Eva

Evas billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål