Er det en arbejdsskade?
brevkassespørgsmål af
Iben
21 år
Hej, jeg har et spørgsmål ang. sygdom grundet arbejde. Jeg arbejder til dagligt som medhjælper i en børnehave (i mit sabbatår), og har nu fået mig en ordentlig omgang forkølelse med ondt i hilsen og feber. Det er lige tid for løbenæser, så der er selvfølgelig ikke noget at sige til, at jeg har pådraget mig det - men går det ikke ind som en 'arbejdsskade', nu jeg har fået det grundet arbejdet? Dagligt bliver jeg hostet, og nyst i hovedet og får alverdens bakterier med mig hjem. Synes da det er underligt, hvis det bare er 'normen' at pædagoger / medhjælper m.v skal være så udsatte og blive så syge blot fordi de har et arbejde, hvor de er i tæt kontakt med små børn. Mvh. Iben

Svar:
Hej Iben
Du har fuldstændig ret. Arbejdet i en daginstitution kommer ofte med en højere risiko for forkølelse, feber og lignende, fordi man godt kan komme til at befinde sig i "orkanens øje" i forhold til diverse bakterier, som børnene selvfølgelig skraber til sig. Egentlig tænker jeg også at man måske burde kigge lidt nærmere på den ekstra udsathed nogle ansatte i daginstitutioner arbejder under, men som det er i dag, tænker jeg ikke at det ville blive betegnet som en arbejdsskade.
Generelt er det sådan at sygdomme, som forkølelse, influenza og maveonde er så almindelige, at man ikke med sikkerhed kan påvise at arbejdsforholdene er årsagen til sygdommen. Så selvom du har ret i at dit arbejde i praksis nok udsætter dig for større smitterisiko, så er det svært, med sikkerhed at påvise at den feber, du har nu, stammer fra dit arbejde, og ikke fra familie, venner, eller et helt tredje sted, og så kan man ikke kalde det en arbejdsskade.
Du kan måske overveje at høre din kollegaer, om det er noget de har talt om tidligere, for det tænker jeg sagtens det kunne være. Det er som sagt en helt relevant pointe du har, og noget som jeg ved er et samtaleemne blandt mange pædagoger og pædagogmedhjælpere.
Mange hilsner Pedro