Kugle/klump i brystet

brevkassespørgsmål

Kugle/klump i brystet

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 4 år 8 måneder siden

Hej.

Jeg har for nogle få dage siden opdaget en kugle/klump i mit venstre bryst. Jeg ved ikke hvad det er, men jeg er ikke helt tryg ved det. Jeg har fortalt det til min mor, som siger det er normalt for en på min alder, men det gør mig ikke tryg, for hvad nu hvis det ikke er "normalt" og er en eller anden betændt ting eller noget cancer? Hvad bør jeg tro og ikke tro, og gøre?

Svar:

Hejsa

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret, det er helt normalt efter sådan et fund. Jeg tror heller ikke det er noget farligt.

Det mest sandsynlige er noget helt godartet, der på lægesprog hedder et fibroadenom. Der er ikke noget godt dansk ord for det, en bindevævsknude kan man kalde det. Det føles for det mest som en oval afgrænset, kugle/knude som er uøm og nemt kan "flyttes" med. Den kommer ofte i teenageårene, da hele kroppen er igang med at vokse incl. brysterne.

Du nævner selv betændelse og cancer -

- Betændelse - altså fx en byld, den ville gøre rigtigt ondt og det ville blive rødt og varmt.

- Cancer - jeg tænker du måske tænker på brystkræft. Det er ekstremt sjældent i din alder, jeg er ikke sikker på, om der overhovedet er set tilfælde hos piger/kvinder under 20år.

Men - jeg er ikke sikker på, at jeg helt kan tage din bekymring fra dig. Det bedste du kan gøre er, sammen med din mor eller en anden voksen du stoler på, at få en tid ved lægen. Så kan lægen mærke efter og er lægen på nogen måde bekymret vil de selvfølgeligt sende dig videre til ekstra undersøgelser.

Jeg håber, at svaret kan hjælpe dig lidt videre.

Mange hilsner

Eva

Evas billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål