Krop kan ikke holde på væske

brevkassespørgsmål

Krop kan ikke holde på væske

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 3 måneder 3 uger siden

Hej. Jeg har et problem som jeg synes er rigtig irriterende ift. væskeindtagelse. Alle ved jo, at vand er sundt for en, og at man ideelt set skal drikke 1-2 liter om dagen. Og dette er også et mål jeg har haft i lang tid, da jeg rigtig gerne vil blive sundere og generelt mere hydreret, da jeg også har en tendens til at blive hurtig dårlig og i værste tilfælde besvime hvis jeg ikke får nok i løbet af dagen. Dog er mit problem, at min krop slet ikke lader til at kunne holde på vandet. Det er så ekstremt, at hvis jeg drikker bare et enkelt glas vand, så skal jeg ud og tisse op til hele 3 gange i løbet af de næste 30 min. Alle andre former for væsker lader jeg godt til at kunne indtage, det er kun vand som min krop åbenbart overhovedet ikke kan holde på, hvilket jeg synes er virkelig irriterende. Så vil høre hvad der evt. kunne være årsag til dette, og om man kan ændre det på nogen måde?

Svar:

Hej, og tak for dit gode spørgsmål.
Jeg tænker umiddelbart, at det lyder fornuftigt med dit væskeindtag. 1,5-2L dagligt lyder meget godt.
Jeg tænker dog umiddelbart, at det lyder lidt meget at du skal tisse op til hele 3 gange de næste 30 minutter efter vandindtag, men det gør sig ikke gældende hvis du drikker andre former for væske. Jeg kan ikke umiddelbart se nogen sammenhæng med vand og hyppig vandladning. Derimod skal man overveje, om du kunne have en blærebetændelse, da nogle af symptomerne bla er hyppig vandladning og tissetrang. Det er meget normalt hos unge piger i din alder, og jeg tænker da også, at din krop er god til at holde på væsken. Jeg vil anbefale i første omgang, at du bliver tjekket for blærebetændelse hos din læge. Det gør man med en simpel tisseprøve.

Hvis ikke det skyldes blærebetændelse, så skal man kigge på dit mønster ift at tisse. Som regel skal man "træne sin blære", til at holde på ens urin/tis. Fx ved at drikke vand, og prøve at holde sig 1-2 timer til at starte med, og derefter tisse. Det skal man blive ved med, indtil blæren "har lært det". Der skal helst ikke gå mere end 3 timer. Selvom man ikke føler at man skal tisse, så skal man ud på WC hver 3. time om dagen, for at prøve at tisse. Om natten er det en anden snak, da kroppen udskiller nogen hormoner, som gør, at man ikke skal tisse om natten.

Så min vurdering er, at jeg ikke tænker du fejler nogen sygdom. Lav en tisseprøve hos din egen læge, og prøv med blære-træning. Hvis din krop kan holde på andre væsker, så kan den også holde på vand. OG dejligt at høre, at du er bevidst omkring dit vandforbrug og hydrering :-)

Håber det var svar på dit spørgsmål.
Mvh
Khaled, læge

Khaleds billede
Khaled fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål