fortrydelsespille ægløsning

brevkassespørgsmål

fortrydelsespille ægløsning

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 2 år 1 måned siden

Hej cyberhus Jeg er virkelig hylet yd af det. Jeg havde her den 25-26 marts sex med en dreng som ved et uheld kom indeni mig. Jeg tog den 26 marts en fortrydelsespille men problemet er at jeg har læst at fortrydelsespiller åbenbart ikke virker når man har ægløsning. Min cyklus startede den 14 marts og jeg læste at ægløsning typisk er omkring den 14 dag i cyklus - den 26. er den 13 dag i cyklusen. Jeg ved ikke om jeg havde ægløsning. Jeg er så bange jeg slet ikke kan sove jeg vil virkelig miste meget respekt for mig selv hvis jeg skulle få en abort vil næsten hellere dræbe mig slev jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Er chancen meget stor for at pillen ikke virkede? Det får de det til at lyde som på internettet.

Svar:

Hej med dig!
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du er bekymret for om du skulle være blevet gravid.

På det du fortæller lyder det som om, at du skal være rigtig uheldig hvis du er blevet gravid. Sandsynligheden for graviditet på ét samleje er jo ikke synderlig høj. Fortrydelsespiller er måske lidt mindre sikre tæt på ægløsning, men mig bekendt er de altså stadig ret gode med sikkerhed på ca 98 %, dvs kun ca 2 % der bliver gravide. Så vil bestemt regne med at du går fri. Men der er desværre ikke så meget mere du kan gøre lige nu. Du bliver nødt til at lade tiden gå lidt og så regner jeg med du får en almindelig menstruation indenfor nogle uger, ellers skal du selvfølgelig tage en graviditetstest.
Jeg vil anbefale at du snarligt bestiller en tid hos din læge til skal om beskyttelse, f.eks p-piller, så du slipper for episoder som disse i fremtiden :)

Jeg håber du kan bruge mit svar og jeg har beroliget dig lidt.

med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål