Kræft?

brevkassespørgsmål

Kræft?

brevkassespørgsmål af
Victoria
20 år
Oprettet 2 år 3 måneder siden

Dette har varet i ca en lille måned… Jeg mærkede en lille mandelformet hård knude nede ved lysken som var ok stor til at starte med.. syntes den er blevet mindre. Det er ikke en lymfeknude. Jeg gik til lægen for at høre, men de sagde det var en sene. Men følte ikke den blev trykket “ordentligt” på.. og er stadig selv i tvivl om hvorfor den blev stor og gik ned igen og er helt hård uden at være øm. Mit spørgsmål er: om man kan få kræftknuder omkring underlivet altså i de nedre dele uden aldrig at ha haft samleje? Da jeg ved bla livmoderhalskræft kommer derfra. Men hvad med alle de andre typer kræft man også kan få dernede?

Svar:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål.

Jeg kan forstå, at du har mærket en knude i din lyske og er bekymret for om det kan have noget med kræft at gøre.

Først vil jeg understrege, at det som du beskriver lyder helt fredeligt og ikke som tegn på kræft eller noget andet farligt. Som din læge siger kan det være en sene/ledbånd, eller det kan være en lymfeknude. Lymfeknuderne i lysken kan være op til 2 cm store, og det er helt normalt. Grunden til at størrelsen har varieret kan være, at der har været noget irritation/inflammation i området, som nu er forsvundet.

Vedr. dine spørgsmål til kræft, så kan man godt få kræft i underlivet selvom man ikke har haft samleje. Men du har nok tænkt på livmoderhalskræft, hvor man kan få overført en virus (HPV-virus) ved samleje, som øger risikoen for at få kræft. Dermed ikke sagt at man får kræft hvis man har virussen - kræft er sjældent. Der findes en vaccine mod HPV-virus, som beskytter mod livmoderhalskræft. Den er en del af børnevaccinationsprogrammet, så hvis du har fulgt det har du nok allerede fået den. Hvis du ikke har fået den, vil jeg klart anbefale den.

Man kan også få kræft i sin livmoder og æggestokke, og det har ingen sammenhæng med om man har haft samleje eller ej. Det er sjældent og med dine symptomer er det ikke noget som du skal bekymre dig om. Ved kræft i underlivet vil man typisk få blødningsforstyrrelser eller blødning ved samleje og føle sig skidt tilpas og evt. tabe sig i vægt.

Hvis du fortsat er bekymret eller har brug for at den knude du har mærket i lysken bliver undersøgt igen, synes jeg at du skal tage kontakt til din egen læge og fortælle om dine tanker.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Bedste hilsner

Emilie, Læge

EmiliePis billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål