kosmetiske problemer med næse
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej
Jeg er en pige på 18 år, som kort sagt er meget utilfreds med min næse - og problemerne er kun kosmetiske. Denne utilfredshed har jeg egentligt haft i mange år, altså lige siden man ligesom blev mere bevist på udseende, så det er ikke fordi det er en spontan beslutning at jeg gerne vil have en næseoperation, men det vil jeg meget gerne. Men mit spørgsmål lyder så, om det overhovedet på nogen måde er muligt at få offentlig støtte til sådan en operation, da den mildest talt ikke er billig. Grunden til jeg tror der måske er mulighed for dette er, da jeg synes man påvirkes meget mentalt, når det er noget man går og er så ked af - og også er blevet mobbet med gennem tiden. Jeg ved selvfølgeligt ikke om det er noget i kan hjælpe med at svare på, men synes det var forsøget værd.

Svar:
Hej med dig,
Jeg er ked af at høre, at du er så ked af din næses udseende, og at det påvirker dig så meget. Jeg er hverken for eller imod operationer. Jeg tror, at når det går dig så meget på, så kan det godt være, at det er den eneste løsning. Jeg kan egentlig svare meget enkelt på dit spørgsmål: der er ikke tilskud fra det offentlige til udelukkende kosmetiske operationer. Der skal være tale om en fysisk gene, som kan løses ved en operation. Derfor må du igang med at spare op selv, selvom operationen sikkert er dyr. Indtil da vil det være en god idé at du finder en måde at være ok med sådan som du ser ud. Hvis det virkelig belaster dig, er det måske på tide at tale med en professionel om det - måske en terapeut eller coach, så du kan få nogle værktøjer til at se anderledes på det og være med det, indtil du en dag har sparet op.
Jeg håber, at du kan finde lidt ro med det, så det ikke skal tage så meget af din energi og tid.
Kram fra Ulrikke