Kosmetisk vs. rekonstrueret kirurgi
brevkassespørgsmål af
Frederikke
22 år
Hej. Jeg har tænkt over opdelingen af kosmetisk kirurgi på private hospitaler og rekonstruerende kirurgi på offentlige hospitaler. Hvorfor er det at nogle behandlinger, fx. stritøre og asymmetri ved ens bryster, kan blive behandlet gratis på offentlige hospitaler – mens kosmetisk plastikkirurgi med implantater ikke hører ind under denne gruppe – og dermed er selvbetalt? Stritøre og asymmetriske bryster bliver der i mange tilfælde også rettet op på af udelukkende kosmetiske årsager, lige så vel som en selvbetalt brystforstørrende operation. Hvor går grænsen? Og hvad er grunden til/belæg for at opdelingen er således?

Svar:
Hej Frederikke
Det er et virkelig godt, og interessant spørgsmål du stiller.
Du har fuldstændig ret i at nogle kosmetiske operationer kan foretages gratis i det offentlige system, mens langt de fleste er selvbetalte.
Jeg kan ikke fortælle dig præcis hvor grænsen går, for i nogle tilfælde beror det i høj grad på en vurdering. Langt de fleste operationer af stritører er selvbetalte, men hvis man vurderer at ørerne stritter i sådan en grad, at det hae, eller kan have stor indvirkning på patientens mentale trivsel, så kan man få tilbudt oparationen gratis. På samme måde gælder det for brystoperationer. Asymetriske bryster er helt almindeligt, men i nogle tilfælde kan det asymetrien være så stor at det indvirker på ens trivsel.
Det er også derfor at man ofte vil tilbyde rekonstruerende plastikkirurgi helt gratis. Eksempelvis efter kræftbehandling, hvor man har fået fjernet et bryst. Her vil man blive tilbudt en rekontruerende brystoperation, fordi man har bestemt at der er rigtig stor sandsynlighed for at det vil have en positiv effekt på patientens mentale trivsel, og dermed også patientens generelle sundhed.
Så kan man jo argumentere for at der er stor forskel på, hvornår ens trivsel og dermed sundhed er i fare. De asymetriske bryster som den ene sagtens kan trives med, kan en anden opleve som voldsomt invaliderende. Så hvis det var op til den enkelte ville antallet af plastik operationer i det offentlige system nok stige ret markant, og det er der ganske enkelt ikke råd til. Derfor er der nødt til at være en ramme for hvad der kan lade sig gøre i det offentlige system, og hvad der er selvbetalt.
I forhold til nogle plastik operationer kan der være konkrete grænseværdier, men det kan også ofte handle om en vurdering, hvor man kigger på forskellige faktorer. Så jeg kan ikke give dig et præcist svar, eller linke til en facitliste. Det jeg kan sige er at langt de fleste plastikoperationer af eksempelvis stritører, bryster eller øjenlåg, som faktisk er den mest almindelige kosmetiske behandling, er selvbetalte. Hvis du står i konkret situation, hvor du vil undersøge mulighederne for behandling i det offentlige system, kan du starte med at tage en snak med din egen læge, for at høre nærmere om muligheder.
Mange hilsner Julie