Jeg er for ligeglad
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Brevkasse
Jeg er fulstændig ligeglad med nærmest alt. Jeg er ligeglad om jeg har venner (som jeg føler jeg ikke har), jeg er ligeglad om jeg er venlig eller om andre er venlige, jeg er ligeglad med om jeg er okay, eller om min krop er okay, bare så længe den fungerer og ikke bliver for stor. Jeg er ligeglad om mange ting, mest af alt fordi jeg føler mig tom. Jeg er ikke med i meget af det jeg gør, og jeg er altid i min egen verden. Jeg har haft det sådan siden jeg var ca 12-13 år, og jeg troede det ville gå væk, men 'tomheden' er kun blevet dybere. Måske er jeg bare helt pesimistisk, og det hele er måske i mit hoved. Jeg er bare virkelig bekymret for, at det går ud over min skole, for jeg har nærmest aldrig ydet mig fuldt ud i timen, og jeg plejer altid at kunne lide at have time (så jeg har noget at lave). Jeg skal op til mundtlig ekamen snart (som jeg aldrig har været god til), og jeg bliver ved med at skubbe forberedelserne væk. Har I nogle ideer til, hvordan jeg kan få mig selv i gang, eller hvordan jeg kan stoppe med at være så tom og ligeglad?

Svar:
Kære du
Det lyder rigtig frustrerende, det du står i, så jeg vil gøre mit bedste for at komme med nogle råd til dig.
I forhold til at få læst op lige nu og her, så tænker jeg, at det hurtigt kan virker uoverkommeligt, hvis ens mål er for stort, f.eks. at man skal have læst op og være klar til mundtlig eksamen. Derfor tænker jeg, at det måske kan hjælpe, hvis du sætter nogle mindre og mere overkommelige daglige mål, som du så skal opnå, som så til sidst vil få dig i hus, så du er klar til eksamen. Det kan f.eks. være at dele din forberedelse op udover de forskellige dage, så du forbereder lidt forskelligt hver dag. Derudover tror jeg, at det er vigtigt, at du så belønner dig selv på en eller anden måde, når du så opnår et mål. Nogle gange så rammer man nemlig ind i en periode, hvor man ikke rigtig er motiveret indefra, og så er det altså okay at motivere sig selv med noget ydre. F.eks. noget lækkert mad eller andet, som du har lyst til.
Det kan også være, at det kan hjælpe dig at indgå nogle aftaler med nogle andre, som skal læse op til enten den samme eller en anden eksamen. Måske I kan forberede jer sammen, eller måske I bare kan være hinandens støtter, når I ikke gider, selvom I så læser op til noget forskelligt. Det der med, at man har en aftale om at mødes med nogen på et fast tidspunkt, det kan være en stor hjælp, fordi selvom man ikke orker det, så vil man ikke svigte eller skuffe den anden.
I forhold til det her med, at du generelt føler dig tom og ligeglad, så synes jeg, at det lyder som en noget mere omfattende udfordring, og derfor tænker jeg, at det måske er noget, som du har brug for at tale med nogen om? Det kan være familie eller venner, men det kan også være, at du har brug for at snakke med en professionel, hvor du kan sige alting uden at være bange for, hvordan det bliver taget imod. Hvis du tænker, at det kunne være en idé med en psykolog, så kan det være en idé at starte med at tage en snak med din læge, som kan henvise dig videre, hvis han eller hun finder grundlag for det.
Jeg tænker, at der er meget mere i det, som du oplever, og det her er bare nogle forslag, som du kan overveje at gøre brug af. Men du skal også vide, at du er velkommen til at komme forbi vores SMS- eller chatrådgivning og få en snak om din situation. Det er ikke sikkert, at vi kan løse det, men nogle gange kan det bare være rart at få en snak og få tingene vendt. Hvis du føler, at det samme er tilfældet for dig, så kig endelig forbi. Jeg håber dog, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej. Jeg ønsker dig alt det bedste!
Varme tanker,
Dagmar