træning med kreatin
brevkassespørgsmål af
Emil
15 år
jeg har set at der er mange som tager kreatin. Jeg forstår ikke helt hvad det gør, men de siger man bliver stærkere og større hurtigere. Er det farligt at tage når man er teenager? Kan det skade kroppen på lang sigt eller er det bare ligegyldigt og virker ikke rigtig?

Svar:
Hej Emil
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg er sikker på at der er flere, der har tænkt over det samme.
Jeg kan starte med at sige at man ikke anbefaler kosttilskud, og heller ikke kreatin, til teenagere og børn.
De studier der findes på området anbefaler ikke at kreatin anvendes af børn eller teenagere. Det skyldes at man ikke kender effekterne i den gruppe, hvor kroppen stadig er under udvikling og man ikke kender risikoen for skader/bivirkninger på kroppen.
Videnskabelige studier har vist at kreatin kan øge muskelmassen og muskelstyrken, men dette gælder altså primært for elite sportsfolk i forbindelse med styrketræning.
For almindelige mennesker, der fx styrketræner nogle gange om ugen, er der derfor ikke en sikker dokumenteret effekt.
Opsummeret så vil jeg derfor anbefale dig ikke at tage kreatin, men lave den form for sport og motion, du synes godt om, uden.
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mvh. Sofie