Kondomer
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej CH Jeg har mødt en rigtig sød fyr og vi har snakket i noget tid nu. Her på lørdag skal jeg hjem til ham og vi skal have sex, men jeg har ingen kondomer og sys det pinligt at købe. Han er ligeglad med beskyttelse og synes derfor det er mig der skal skaffe dem hvis jeg vil have beskyttelse og ik blive gravid. Hvordan skaffer jeg kondomer uden det blir mega pinligt og akavet? Plz hjælp mig

Svar:
Kære du
Tak for dit spørgsmål, som indeholder lidt flere ting, end bare det med at købe kondomer. Derfor vil jeg komme til at skrive lidt mere, end bare svar på det.
Men for at tage det med kondomerne først. Jeg tror ca alle folk i verden synes det er småpinligt, akavet og flovt at købe kondomer, særligt i starten. Alle ved jo hvad de skal bruges til. Men faktum er, at det er noget der er super godt at bruge, netop for at beskytte sig mod graviditet men også kønssygdomme. Det er kun kondommer der beskytter mod det, og derfor er jeg glad for at høre at du vil beskytte dig!
Træk vejret og gå ind i et supermarked, find en pakke kondomer, og læg dem på båndet som du plejer med andre varer. Hvis du synes det kan være lettere på et apotek eller i matas er det også muligt. Tænk på at du køber en pakke tyggegummi, så det ikke føles så akavet. Husk dig selv på, at du gør det her, for at passe på dig selv! At personen bag dig med garanti også har købt en pakke kondomer.
Hvis du virkelig ikke kan købe dem, kan det måske give mening at tale med din mor og høre om hun vil hjælpe med at købe en pakke? Mange forældre vil gerne hjælpe deres unge til sikker sex og en god start på sexlivet.
Dertil til det andet i dit brev, som jeg er nødt til at skrive lidt om til dig. Du skriver at han er ligeglad med beskyttelse og det derfor er dig der må sørge for det... Det gør mig lidt bekymret for, om han reelt bare vil have sex med dig, eller reelt kan lide dig og har lyst til at være sammen med dig. Er det mon første gang du skal møde ham?
Hvis det er, så håber jeg du får mærket virkelig godt efter, om du er helt klar til at have sex. Det er ikke noget man skal gøre bare for at gøre det. Man skal gøre det fordi man har lyst og bare ikke kan lade være. Ikke fordi man føler sig fristet eller presset til det.
Det er ikke kun dit ansvar at beskytte dig. Det er også hans ansvar at passe på dig! Det er et fælles ansvar man har for at passe på hinanden. Desværre er der en del kønssygdomme, særligt klamydia som smitter rigtig meget under sex. Hvis han ikke er testet, og risikerer at være smittet, så er det vigtigt at han får behandling og beskytter sig. Han kan ikke på den måde bare fralægge sig ansvaret, det er ikke fair gjort overfor dig!  Hvordan vil det være for dig at dyrke sex uden kondom, og det ender med en kønssygdom eller graviditet?
Normalt anbefaler man, når man er sammen med en ny partner, at man beskytter sig med kondom, til begge parter er tjekket for diverse sygdomme, og at der er styr på en anden prævention som sikrer bedst muligt mod graviditet.
Der er desværre en del mennesker, som synes det kan være ligegyldigt med kondom og beskyttelse, men det er så vigtigt, for at hindre kønssygdomme og graviditet. Jeg håber derfor at du får mærket efter i dig selv, om det er lige nu du skal have sex med ham, eller i måske skal nøjes med udforskelse af hinandens kroppe? Eller måske skal lære ham mere at kende inden alt det her og tale om det fælles ansvar i at passe på hinanden?
Jeg ved godt det kan lyde som løftede pegefingre, men det er ikke fair bare at pålægge dig ansvaret på den måde. Det er så vigtigt at du passer på dig selv her, og mærker efter, om du reelt er klar til at have sex med ham, og om du synes det er ok at han har den holdning, at det er dit ansvar.
Mange hilsner Rose